V některých regionech ČR je podle zjištění Práva tato finta hojně využívána. "Dá se říci, že na osobu blízkou se odvolává zhruba třicet procent řidičů. Zneužívá se to hlavně u klasických přestupků, jako jsou rychlost nebo parkování," řekla Právu mluvčí olomoucké policie Jitka Dolejšová.

Přesné statistiky nejsou

Přesné statistiky nemá policie ani ministerstvo dopravy. "Je to velmi těžko spočitatelné. Centrální registr odložených přestupků neexistuje," sdělil Právu Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.

Osoba blízká je "dobrým známým" řidičů po celé zemi. V anketě Práva mezi odděleními dopravní policie se po celém Česku nenašlo jediné, které by s touto výmluvou nemělo zkušenosti.

"Setkali jsme se s tím. Jde o desítky případů," sdělila mluvčí západočeské policie Jolana Číhová. Také v moravské metropoli slýchají příběhy o osobě blízké velmi často. "Odvolává se na ni zhruba deset procent řidičů. Jde hlavně o případy rychlosti a parkování," upřesnil Bohumil Malášek z brněnské policie.

Pokud fotoaparát na radaru nezachytí obličej řidiče, policisté téměř na sto procent už dopředu vědí, kdo vůz řídil - osoba blízká. A samozřejmě jim vadí, že jim viníci proklouznou mezi prsty.

Osoba blízká
Ve smyslu ust. § 68 odst. 4) zákona o přestupcích se osobou blízkou rozumí příbuzný v pokolení přímém, osvojitel, osvojenec, manžel a partner. Jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké jen tehdy, kdyby újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá právem pociťovala jako újmu vlastní.

Prozradit mohou pachové stopy

"Nemáme rádi, když si z nás někdo dělá legrácky. Máme způsoby, jak mu prokázat, že si vymýšlí. Pokud je účastníkem nehody i řidič jiného vozu, je tam většinou jeho svědectví. A pokud svědci nejsou, máme jiné prostředky. I kdybychom měli zkoumat pachové stopy v autě," řekl Právu vedoucího náchodské dopravní policie Miroslav Suchánek.

Aby přestupky policisté nemuseli odkládat, musejí vyrazit do terénu a chytit viníka přímo na místě. "To ovšem znamená, že třeba k měření rychlosti potřebujeme dvě auta a alespoň tři policisty," řekl Právu Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. V některých krajích, třeba v Praze, tvrdí, že to jde.

"Máme převážně lidi v terénu, a přestupky tak zpracováváme na místě. Předvolání se uskutečňují jen velmi málo. Problémů tohoto charakteru moc nemáme," konstatoval Pavel Švrčula, šéf pražské dopravní policie. Stejně se vyjádřila ústecká policejní mluvčí Veronika Beranová.

Čaš neuspěl

Pravděpodobně nejznámějším hříšníkem, který využil možnosti, jež zákon dává, je bývalý vedoucí dopravního inspektorátu ve Frýdku-Místku Michael Čaš. Ten loni v červenci zavinil v Ostravě v těžké opilosti nehodu, při které způsobil lehká zranění tříčlenné rodině. [celá zpráva]

Policista nejprve tvrdil, že vůz řídila jemu blízká osoba, ale svědci vypověděli, že automobil řídil on. Čaš byl po nehodě propuštěn od policie bez nároku na rentu a odstupné. V nejbližších týdnech by měl předstoupit před soud.

Více se o tématu dočtete ve čtvrtečním Právu.