Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Yves Herman, Reuters

Rady pro seniory, jak zvládat dobu nouzového stavu

Pandemie koronaviru zasáhla společnost nevídaným způsobem. I při omezených možnostech pohybu a obavách o zdraví však existují způsoby, jak se vyrovnat se situací a přečkat ji. Nejohroženější skupinou jsou senioři, právě k nim se upínají největší snahy o pomoc v nelehké době.

Ilustrační foto Foto: Yves Herman, Reuters
Rady pro seniory, jak zvládat dobu nouzového stavu

Nakupování

Pokud to je možné, požádejte o pomoc s nákupem své sousedy, ať se vyhnete setkání s dalšími lidmi v obchodě. Lze také využít činnosti dobrovolníků, kteří vám nákup mohou přinést až domů.

Pokud do obchodu jdete, nakupte si na několik dnů. Zvolte k nakupování čas, kdy bývá v obchodě menší množství lidí. V obchodě buďte pouze nezbytně nutnou dobu. K placení využívejte samoobslužné pokladny, pokud je váš obchod jimi vybaven. Při vstupu a při odchodu si důkladně vydezinfikujte ruce.

Ministerstvo zdravotnictví vydalo video s doporučeným chováním při nakupování. Zhlédnout ho může zde.

Ochrana před virem

Dodržujte pravidlo 3 R – ruce, roušky, rozestupy. Často si myjte ruce, mějte na veřejnosti zakrytá ústa a nos, vyhýbejte se co nejvíce místům, kde se shlukují lidé.

Spolu s minimem sociálních kontaktů je pravidlo 3 R jednoduchá a účinná prevence proti nemoci covid-19. Pokud vás plánuje navštívit rodina, volte společnou procházku například v parku. Setkání se členy rodiny je povoleno, i v takových chvílích však buďte opatrní a myslete na hygienická pravidla. Chráníte tím sebe i své blízké.

Psychologická pomoc

Zůstávejte co nejvíce v kontaktu s rodinou a přáteli alespoň na dálku. Volejte si, pište si. Mluvte o svých pocitech – zavolejte dětem, vnoučatům či přátelům.

Pokud cítíte, že jsou pro vás pocity těžko zvládnutelné, kontaktujte některou z linek důvěry, jejich proškolený personál poradí, co v těžkých situacích dělat. Krizové linky jsou k dispozici i na běžné popovídání.

Nebojte se říct si o pomoc, pokud ji potřebujete. Senioři jsou jednou z nejohroženějších skupin, je tedy zcela přirozené, že potřebují pomoc. Nákupy, vyzvednutí léků nebo i venčení psa, s tím vším mohou pomoci proškolení dobrovolníci. Jejich činnost zajišťují i některé městské úřady.

Situaci nepodceňujte, ale snažte se vyvarovat paniky. Čtení novin a sledování zpráv věnujte jen omezenou dobu. Zaměstnejte hlavu četbou a jinými aktivitami.

Cvičení

I ve svém domě je zapotřebí zůstat v pohybu. Asociace klinických psychologů České republiky vydala brožuru s nápady, jak trávit čas. Jak přežít doma karanténu a zůstat aktivní na duchu i na těle nabízí několikatýdenní plány jednoduchých cviků i tréninků paměti či myšlení. Najdete v ní i techniky pro relaxaci.

Nezbytné cesty k lékaři

Zatelefonujte svému lékaři a domluvte se, zda je nutné za ním osobně zajet. Pokud musíte navštívit lékaře osobně, zkuste se vyhnout místům se zvýšeným rizikem nákazy. Cestujte raději vlastním autem spíš než hromadnou dopravou.

V čekárně buďte jen nezbytně nutnou dobu a dodržujte rozestupy mezi ostatními pacienty. Po celou dobu mějte zakrytá ústa a nos rouškou. Snažte se nedotýkat předmětů, kterých se dotýkali pacienti před vámi (například kliky, zábradlí).

Cesty na úřad

Platí pro ně podobná pravidla jako pro návštěvy lékaře. Vyřizujte pouze neodkladné záležitosti. Dodržujte pravidlo 3 R (ruce, roušky, rozestupy). Když ještě budete mít na sobě ochranné rukavice, tím lépe.

Informovanost

Při sledování a čtení zpráv dbejte na základní principy kritického myšlení. Nepodceňujte situaci, ani neživte paniku.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků