Hlavní obsah

Při práci z domova postrádáme nejvíce kolegy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Během podzimu firmy opět přesunuly své zaměstnance ve zvýšené míře na home office. Jak zvládáme práci doma, dokázaly firmy vytvořit během léta pro domácí práci lepší podmínky a lze pracovat z domova bezpečně?

ESET software spol. s r.o.

Článek

Průzkum mezi zaměstnanci na home office vznikl již na jaře. Z aktuálních dat je patrné, že na druhou vlnu si firmy lépe připravily interní pravidla, ale výrazněji se na psychice lidí podpisuje stres. Vyplývá to z výzkumu společnosti ESET.

Podíl pracujících z domova vzrostl z 8 % na 17 %. Téměř polovině lidí ale tuto formu práce jejich profese neumožňuje, čtvrtina také uvedla, že nyní nepracuje – například se jednalo o živnostníky, nezaměstnané nebo o rodiče dětí ze zavřených škol. Oproti jarní vlně z domova pracují i starší lidé a středoškoláci s maturitou.

Zaměstnancům chyběla technika 

Oproti jarní vlně měly firmy lépe připravené postupy pro své zaměstnance, jak na dálku pracovat. Klíčovou otázkou při práci na dálku je vždy postup pro zpřístupnění dat z firemních sítí, s tím jsou spojené i vyšší nároky na bezpečnost a informovanost zaměstnanců.

„Kompletní pokyny dostalo 45 % respondentů, alespoň částečné 29 %. V této oblasti evidujeme výrazné zlepšení,“ popisuje Michal Steiner, analytik společnosti ESET. „Hůře je na tom vybavení pracovníků po technické stránce. Počet těch, kterým vybavení zaměstnavatel neposkytl vůbec nebo jen částečně, výrazně vzrostl. To považujeme za alarmující.“

Pracovat z domova chceme i nadále

Z dat je zřejmé, že domácí prostředí Čechům vyhovuje. Dvě třetiny zaměstnanců chce pracovat z domova natrvalo nebo se flexibilně rozhodovat, jen třetina by upřednostnila kancelář zaměstnavatele.

Naopak se zlepšila organizace času a technické problémy s připojením do firemní sítě. Naopak nejvíce se zhoršila míra stresu a psychické problémy kvůli nedostatku osobního kontaktu. Na nedostatek sociálních kontaktů si stěžovalo 67 % dotazovaných. Mimo to respondenti zmiňují větší náročnost oddělení pracovního a rodinného života. Čtvrtina lidí nyní postrádá odpovídající technické vybavení a pětina klidnou atmosféru na pracovišti.

Problémem zůstává zabezpečení práce na dálku

Největší výzvou bývá zajištění přístupu zaměstnanců k firemním datům a nástrojům. Pouze 45 % firem využívá k přístupu do firemních sítí VPN (Virtual Private Network), což je odborníky doporučovaný postup.

Dalších 25 % uvádí, že veškerá pracovní data má uložená ve svých zařízeních a 24 % využívá různé cloudové služby. Necelá desetina firem má interní systémy otevřené do internetu, což lze označit za riskantní.

Experti doporučují, aby firmy své zaměstnance před přesunem domů školily, jak běžným rizikům předcházet. Školení kybernetické bezpečnosti pravidelně probíhá jen ve čtvrtině firem a v necelé pětině jen výjimečně.

„Necelá polovina respondentů deklaruje, že u nich žádné vzdělávání se zaměřením na kybernetickou bezpečnost neprobíhá. Je nutné vzít v úvahu, že nejčastějším způsobem napadení počítače je obyčejný e-mail. A právě znalost uživatele může být velmi dobrou ochranou. Když uvážíme, že čtvrtina zaměstnanců má veškerá data uložená ve svém počítači, jde jednoznačně o risk,“ říká Robert Šuman, vedoucí pražského výzkumného oddělení společnosti ESET.

Výběr článků

Načítám