Hlavní obsah

10 tipů na bezpečné nákupy ze zahraničních e-shopů

Novinky, Europa.eu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Češi stále častěji nakupují v e-shopech. Podle údajů Eurostatu za posledních 12 měsíců využilo internet k nákupu v Česku nebo v zahraniční 59 % uživatelů – to je o 14 % víc než před třemi lety a v tomto ohledu jsme jen procento pod průměrem EU. Na internetu nejvíce nakupují jeho uživatelé v Dánsku (84 %), Velké Británii (83 %) a Nizozemsku (80 %).

Foto: iStock.com

Evropská unie chrání práva spotřebitelů při online nakupování.

Článek

Zhruba každý pátý český uživatel internetu si objednal zboží nebo službu u podnikatele z jiné země Evropské unie. I když jsou s takovými nákupy zkušenosti stejně dobré jako u tuzemských e-shopů, tak ne každý nákup či případná reklamace musí proběhnout hladce. A právě pro případy, kdy zákazník musí řešit nějaký přeshraniční problém v EU, může se obrátit na síť Evropských spotřebitelských center, která je financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy a bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Rolí sítě ESC je také poskytování preventivních informací pro nákupy online. Česká pobočka sítě v České republice působí při České obchodní inspekci a mimo jiné společně s ní publikuje průběžně aktualizovaný seznam rizikových e-shopů na webu www.coi.cz. Jde o internetové obchody, kde není známý prodávající, všeobecné obchodní podmínky a podobně.

Foto: Europa.eu

Projekty EU chrání spotřebitele, ale i naše zdraví, bezpečnost a životní prostředí

ESC nabízí také konkrétní tipy, čemu bychom měli věnovat pozornost před nákupem zboží v zahraničním e-shopu, a přehled práv spotřebitelů při řešení případných sporů:

  • Zjistit si informace o prodejci – od koho skutečně nakupuji (kontaktní údaje, jméno či název podnikatele, obchodní registrační číslo ad.)
  • Zjistit si podmínky nákupu, zda se náhodou neupisuji k dalším poplatkům apod.
  • Věnovat chvilku nalezení recenzí předchozích zákazníků na internetu
  • Zkontrolovat, zda obchodní podmínky obsahují informace o tom, jak a kde podat reklamaci nebo stížnost
  • Prověřit podnikatele lze díky návodu na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
  • Díky předpisům Evropské unie mají čeští spotřebitelé v kterékoli zemi EU právo uplatnit reklamaci zboží do 24 měsíců od převzetí zboží.
  • Spotřebitelé mají právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu při nákupu online u podnikatele z kterékoli země EU.
  • Pokud není při nákupu online zboží doručeno a platba proběhla kartou, je možné požádat banku o provedení tzv. chargebacku. Banka může peníze vrátit zpět na kartu, pokud podnikatel neprokáže, že zboží dodal. Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale mnohdy tak činí pro své klienty dobrovolně. Podobně lze peníze dostat zpět při platbě prostřednictvím některého ze systémů z elektronických peněženek.
  • Není vhodné platit přes internet bankovním převodem, pokud nejde o již vyzkoušeného prodejce. Takto zaslané peníze už většinou není možné získat zpět napřímo přes banku.
  • Pokud jde něco špatně při nákupu u podnikatele z jiné země EU, Norska nebo Islandu, bezplatně může pomoci síť Evropských spotřebitelských center. Více na www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost

Evropská unie a organizace financované Evropskou komisí v jednotlivých zemích intenzivně spolupracující, aby chránily spotřebitele - a to jak jejich práva, tak i zdraví. Stejně tak se EU podílí na projektech, které zlepšují životní prostředí, bezpečnost jednotlivých členských států, či se týkají sociální oblasti. Více o jednotlivých projektech EU na europa.eu.

Výběr článků

Načítám