Článek
Zhruba každý pátý český uživatel internetu si objednal zboží nebo službu u podnikatele z jiné země Evropské unie. I když jsou s takovými nákupy zkušenosti stejně dobré jako u tuzemských e-shopů, tak ne každý nákup či případná reklamace musí proběhnout hladce. A právě pro případy, kdy zákazník musí řešit nějaký přeshraniční problém v EU, může se obrátit na síť Evropských spotřebitelských center, která je financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy a bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.
Rolí sítě ESC je také poskytování preventivních informací pro nákupy online. Česká pobočka sítě v České republice působí při České obchodní inspekci a mimo jiné společně s ní publikuje průběžně aktualizovaný seznam rizikových e-shopů na webu www.coi.cz. Jde o internetové obchody, kde není známý prodávající, všeobecné obchodní podmínky a podobně.

Projekty EU chrání spotřebitele, ale i naše zdraví, bezpečnost a životní prostředí
ESC nabízí také konkrétní tipy, čemu bychom měli věnovat pozornost před nákupem zboží v zahraničním e-shopu, a přehled práv spotřebitelů při řešení případných sporů:
- Zjistit si informace o prodejci – od koho skutečně nakupuji (kontaktní údaje, jméno či název podnikatele, obchodní registrační číslo ad.)
- Zjistit si podmínky nákupu, zda se náhodou neupisuji k dalším poplatkům apod.
- Věnovat chvilku nalezení recenzí předchozích zákazníků na internetu
- Zkontrolovat, zda obchodní podmínky obsahují informace o tom, jak a kde podat reklamaci nebo stížnost
- Prověřit podnikatele lze díky návodu na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
- Díky předpisům Evropské unie mají čeští spotřebitelé v kterékoli zemi EU právo uplatnit reklamaci zboží do 24 měsíců od převzetí zboží.
- Spotřebitelé mají právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu při nákupu online u podnikatele z kterékoli země EU.
- Pokud není při nákupu online zboží doručeno a platba proběhla kartou, je možné požádat banku o provedení tzv. chargebacku. Banka může peníze vrátit zpět na kartu, pokud podnikatel neprokáže, že zboží dodal. Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale mnohdy tak činí pro své klienty dobrovolně. Podobně lze peníze dostat zpět při platbě prostřednictvím některého ze systémů z elektronických peněženek.
- Není vhodné platit přes internet bankovním převodem, pokud nejde o již vyzkoušeného prodejce. Takto zaslané peníze už většinou není možné získat zpět napřímo přes banku.
- Pokud jde něco špatně při nákupu u podnikatele z jiné země EU, Norska nebo Islandu, bezplatně může pomoci síť Evropských spotřebitelských center. Více na www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost
Evropská unie a organizace financované Evropskou komisí v jednotlivých zemích intenzivně spolupracující, aby chránily spotřebitele - a to jak jejich práva, tak i zdraví. Stejně tak se EU podílí na projektech, které zlepšují životní prostředí, bezpečnost jednotlivých členských států, či se týkají sociální oblasti. Více o jednotlivých projektech EU na europa.eu.