Jak funguje poptávkový systém na internetu

Systém je na většině webových stránek nastaven tak, že firmy samy mohou zasílat poptávky či nabídky, které jsou automaticky zařazeny na příslušný prostor na webových stránkách. Vzniklá databáze pak slouží jako místo, kde si firmy a instituce mohou hledat potenciální dodavatele výrobků nebo služeb. Mezi nejčastěji prezentované informace patří hledání dodavatele určitých produktů, mnohdy bývají zveřejňovány různé typy veřejných zakázek.

Poskytováním obchodních informací, kterým se odborně říká aktivity typu B2B (bussines to bussines), se na internetu zabývá řada firem. Ne všude však najdete skutečně hodnotné databáze poptávek s aktualizovanými informacemi. Na stránkách společnosti Inform Net Partners  www,inform.cz je databáze obchodních příležitostí tvořena pouze aktuálními poptávkami a veřejnými zakázkami a to od českých i zahraničních firem a institucí. Informace jsou uživatelům poskytovány zdarma, což není u všech provozovatelů databází samozřejmostí.

V databázi jsou zveřejňovány zásadně jen aktuální poptávky na konkrétní zakázky (poptávám, hledám dodavatele, chci koupit,...), provozovatelem databáze je odmítáno zveřejnění běžných nabídek, které jsou umístěny v katalogu firem. Databáze tak není zahlcena běžnými nabídkovými informacemi, které lze jinak nalézt v databázi firem.

Na stránkách www,inform.cz jsou informace z databáze obchodních příležitostí dostupné dvěma způsoby - v záložce Poptávky a to běžným vyhledáváním v internetové databázi, uživatel si však také může zvolit zasílání vybraných poptávek e-mailovou korespondencí.  Zákazníci a uživatelé, kteří do systému vložili svoji poptávku, si tedy nemusí poptávky aktivně vyhledávat, ale mohou je dostávat přímo do svých e-mailových schránek.

"Naší velkou výhodou oproti pasivním internetovým tržištím je rozesílání poptávek, které do našeho systému vloží jeho uživatelé. Nespoléháme se pouze na to, že poptávku někdo najde, ale sami aktivně vyhledáváme z naší databáze potenciální dodavatele," říká Dita Staňková ze společnosti Inform Net Partners.

Poptávky jsou zákazníkům zasílány na základě oborového výběru podle zakoupených zatřídění v Obchodním adresáři nebo oborů, které si vyberou při registraci. Výhodou tohoto systému je, že zákazníci tak mohou současně dostávat poptávky z více než jednoho oboru.

"Pokud  má firma například zakoupeno zatřídění do oborů Gastronomie, Zařízení pro gastronomii, Chladicí zařízení a stroje, Obchody - zařízení nebo Velkoobchody, jakmile se v systému obchodních příležitostí objeví poptávka nebo veřejná zakázka zařazená do kteréhokoliv z těchto oborů, obdrží ji firma e-mailem," doplňuje Dita Staňková z Inform Net Partners.

Jestliže má společnost zájem zaregistrovat se do systému, je nutné učinit následující kroky: uživatel vyplní v prvním kroku registrace e-mailovou adresu, na kterou mu obratem přijde potvrzovací e-mail společně s linkem (internetovým odkazem) na registrační formulář a smluvní ujednání o službě.

Je to skutečně efektivní?

Za předpokladu, že firma dokáže jasně určit obor své činnosti a současně je schopná dostatečně specifikovat své požadavky, může pro ni být účast v systému přínosná. Pokud se však již nějaká společnost rozhodne na internetová tržiště aktivně vstoupit, musí být schopna také adekvátně reagovat na případnou poptávku. Důležité je poskytovat dostatečné množství informací o firemní nabídce a navazujících službách. Významnou roli hraje i rychlost odezvy - internet je považován za dynamické médium, proto je optimální doba reakce cca 24 hodin, maximálně však 48 hodin.

Systém na našem trhu nejvíce využívají malé a střední firmy, které takovým způsobem oslovení potenciálních dodavatelů šetří čas a další prostředky, které by jinak musely vynaložit při výběrovém řízení.

Využití poptávkového systému je ale rozhodně velice výhodné a to časově i finančně - za minimální náklady a v krátkém časovém termínu se poptávka nebo nabídka může dostat k těm, kteří z ní mohou mít opravdu užitek.