Výraznější návštěvnost v období Vánoc tradičně zažívá i rodinná kavárna Nový svět. „Vzhledem k tomu, že se naše kavárna nachází nedaleko Pražského hradu, což je pro spoustu lidí trasa vánočních a předvánočních procházek, jde pak především při adventních víkendech o nejnáročnější období roku. Když člověk porovná návštěvnost mezi prosincem a lednem či únorem, je rozdíl opravdu značný,“ přiznává Jakub Forman, spolumajitel kavárny Nový svět. Vůbec nejvytíženější je kavárna v období od 23. prosince do Silvestra. „Lidé mají volno, vánoční náladu, rádi se posadí a dopřejí si něco dobrého,“ vypráví Jakub Forman. Podobně je na tom i restauratér z Drahlína u Příbrami. „Mezi svátky nás čeká největší událost roku. Pořádáme totiž vánoční hokej, kdy se sejdou lidé ze starého a nového Drahlína, aby spolu oslavili nejen sportovní úspěchy, ale završili také konec roku,“ uvádí Václav Scherfer, který provozuje restauraci U Václavů.

Letošní prosinec může být pro mnohé podnikatele kvůli zavedení povinnosti elektronické evidence tržeb ještě o něco náročnější než obvykle. V první fázi se bude povinnost týkat hotelů, kaváren a restaurací, posléze se tato povinnost rozšíří i na ostatní živnosti. Nejčastěji se podnikatelé bojí toho, že povinnost zvýší jejich výdaje a negativně ovlivní už tak vypjatý vánoční provoz. „Obavy z EET máme, je to něco nového a bude chvilku trvat, než se systém zajede. Už teď poptávám dodavatele a snažím se najít vhodné řešení, které bude dávat smysl i pro naši restauraci. Nevěřím tomu, že se dá celé řešení pořídit pod 5 tisíc korun,“ dodává Václav Scherfer.

Také v kavárně Nový svět přemýšlejí, jak se na povinnost elektronické evidence připravit. „Ohledně EET stále hledáme vhodné softwarové řešení. K velké škodě je většina pokladních systému připravených na EET psána pro Android a nikoliv pro iOS, kterého se jako systému určitě nechceme vzdát a také nechceme měnit celý hardware v kavárně,“ dodává Jakub Forman.

Jedním z řešení, která se snaží podnikatelům vyjít vstříc a nepříjemnosti okolo EET eliminovat, je eKasa společnosti O2. Zařízení je jednoduché a intuitivní a navíc nemusí stát ani korunu navíc. Základní balíček obsahuje vše, co obchodník k evidenci tržeb potřebuje – dotykovou pokladnu se stojanem, tiskárnu na účtenky, platební terminál pro platby kartami, který je kompatibilní se systémy Android, Apple iOS a Windows Mobile, a SIM kartu pro datové připojení.

eKasa se dá pořídit a za 4 995 korun bez DPH. Tuto cenu však získá každý obchodník celou zpět formou slevy na dani, kterou ministerstvo financí už v minulosti garantovalo. Měsíční poplatek za správu eKasy pak činí 499 korun bez DPH. Součástí poplatku je pravidelná aktualizace systému, zálohování dat a nepřetržitá asistence na zákaznické lince. Tento poplatek začne operátor účtovat až od účinnosti zákona o evidenci tržeb, do té dobu budou mít uživatelé provoz eKasy zdarma. S pořízením tak není třeba otálet. Více informací na https://www.o2.cz/podnikatel/elektronicka-evidence-trzeb/.