„Proč jezdím WTCC? Není to nuda ani pro jezdce, ani pro diváky. Líbí se mi, že v závodu můžu používat auto podobně, jako používá boxer tělo.“ Tak tuto větu pronesl veterán okruhových závodů Gabriele Tarquini. Muž se zkušeností z Formule 1, který si vyzkoušel i legendární čtyřiadvacetihodinovku Le Mans. 18. a 19. června bude stát na brněnském Masarykově okruhu na startu. A se svým Seatem se pustí do ostrých soubojů s favorizovanými piloty továrního týmu Chevrolet.

„Brno má vždycky skvělou atmosféru, doufám, že tam zase bude nacpáno,“ těší se devětačtyřicetiletý jezdec, kterého brněnský Masarykův okruh a seriál WTCC provázejí od začátku kariéry.

V roce 1987, když byla brněnská závodní dráha zbrusu nová, stál totiž také na startu. A opět v seriálu WTCC. Jen tehdy řídil Alfu Romeo.

Nedobrzdil. Obvyklou příčinu nehod na českých silnicích znají jezdci WTCC velmi dobře

FOTO: Automotodrom Brno, a.s.

Proč se ostřílený závodník, který v devadesátých létech závodil po boku legend ve Formuli 1, vrací k závodům cestovních aut a považuje je za „akční“? Stačí se podívat na sestřihy ze závodů na internetu. Auta jezdí doslova dveře na dveře, každou chvíli se bortí plechy a plasty.

„Závody cestovních aut jsou tím pověstné. Formule mají obnažená kola, takže se každý snaží kolizi vyhnout za každou cenu. V závodech speciálů GT se zase jezdí delší závody, takže piloti musí přemýšlet nad tím, aby jim vůz vydržel celý závod,“ popisuje sportovní ředitel Automotodromu Brno Miroslav Bartoš. Ani jedno z toho u „cesťáků“ neplatí. Řidič je schovaný v relativně bezpečné kabině. A na dlouhé rozmýšlení nemá moc času, během neděle totiž cestovní auta stihnou dva závody, každý jen pětadvacetiminutový.

Nabízí se otázka: kdo rozhoduje o tom, jaký manévr byl v pořádku a jaký si zaslouží penalizaci? „Pokud ředitel seriálu vyhodnotí nějaký incident jako problematický, předá jej k posouzení třem sportovním komisařům. Ti rozhodnou,“ popisuje Bartoš.

A s úsměvem vysvětluje, že podle přednosti zprava se opravdu jezdci na okruhu neřídí. „Jednoznačné pravidlo neexistuje. Roli hraje i to, jak viník z nehody vyšel. Pokud sám skončí v kačírku, potrestal se sám. Když ale díky zaviněné kolizi získá lepší umístění, měl by se džentlmensky vrátit zpět na svoji původní pozici. Jinak mu hrozí penalizace,“ popisuje sportovní ředitel brněnského závodiště, který je zároveň ředitelem seriálu a na karamboly tedy také bude dohlížet.

„Je pravda, že v Brně jich není tolik jako na městských okruzích, kde je mnohem užší dráha. I tak jsou ale závody cesťáků v Brně napínavé,“ láká fanoušky.

Vůz Maďara Michelisze by policie označila za odepsaný. Jezdec s ním ale ještě dojel do boxů

FOTO: Automotodrom Brno, a.s.

Ti se navíc letos mohou těšit na opravdový „bonbonek“. Jako doplňkový závod se během víkendu WTCC utkají formulové monoposty AutoGP. V seriálu, který letos jede teprve druhou sezonu, závodí monoposty Lola s výkonem 550 koní a hmotností včetně jezdce 690 kilogramů. Loni, když se bez velké pozornosti Masarykovým okruhem prohnaly poprvé, strhaly oficiální traťový rekord rovnou o čtyři vteřiny a zůstaly jen o několik vteřin za absolutním rekordem, který drží pravý monopost F1. Dá se čekat, že při příznivém počasí zaútočí piloti za volanty „plnotučných“ formulí na svůj vlastní rekord znovu.