Hlavní obsah
Václav Klaus mladší Foto: Právo

KOMENTÁŘ: Hurá do škol aneb Co přinese školní rok? – Václav Klaus ml.

Komentuju tu už dlouho a k prvnímu září jsem psal pochopitelně i loni. Optimistický úvod, s dovolením, zopakuji:

Václav Klaus mladší Foto: Právo
KOMENTÁŘ: Hurá do škol aneb Co přinese školní rok? – Václav Klaus ml.

„Většina dětí je od přírody veselých a zvídavých a vůbec touha po vědění je nevykořenitelná. Hodně učitelů má svou (krásnou) práci rádo, dělá ji s chutí a s fortelem. Bez ohledu na panující režim. Většina rodičů považuje vzdělání svého dítěte za důležité a podporuje ho. Stále ještě existují ředitelé, kteří nerezignovali, nejdou jen cestou nejmenšího odporu a snaží se svou školu povznést.

Česká republika je bohatá země, školy jsou vesměs opravené a pěkně vybavené.

Všechny školy dnes také otevřely, což se o Ukrajině, Sýrii či Iráku říct opravdu nedá.

Jurodivé nápady kdekterého ministra školství mají relativně malý dopad na to, jak vypadá konkrétní hodina ve vaší škole…“

Můžeme zopakovat i „zlo“:

„Do školského systému budou pronikat zase nové a nové prvky a „průřezová témata“ a názvosloví Rámcových (i „nerámcových“) vzdělávacích dokumentů, aby se v tom galimatyáši nikdo nevyznal, nikde nedokázal lidskými slovy popsat, „co má umět deváťák“, a systém byl tak složitý a neřiditelný, aby v něm mohli radostně žít parazité celého systému – akreditovaní školitelé, čerpači dotací, spouštěči pilotních projektů, ústavy, úřady, krajská ministerstva, mazané neziskovky, kontroloři operačních programů...“

Co bude jinak než loni?

Máme nového ministra, což je ale normální, neb životnost ministrů školství je v České republice jen rok a něco.

Další změnou je, že školský systém naroste o další rok – povinný rok školky. A na místě je otázka: Je skutečně kvalita českého vzdělávacího systému tak unikátní, že se musí zavést ještě další rok, aby to mládeži prospělo? Nebo spíš krom prvních pár tříd ZŠ, kde se dítě naučí číst a psát – se trochu točíme v kruhu, cíle vzdělávání nejsou jasné studentům, daňovým poplatníkům, politikům ani nikomu? A jen přidáme další problém, utratíme miliardy, zvýšíme agendu v mateřinkách, kde se bude nově „kontrolovat a omlouvat absence“.

Znovuzavedení devátých tříd v minulém desetiletí protáhlo celé vzdělávání také o rok a dlouho trvalo, než školy vůbec tuto změnu strávily a dokázaly roztáhnout svůj vzdělávací program. Současný průměrný deváťák umí ale naprosto to samé, co uměl před tím průměrný osmák. Ekonomicky přibyla 1/12 = 8 % žáků, kantorů a výdajů (místo dvanácti, jsou žáci ve škole třináct let). Jedná se o obrovský balík peněz. Miliardy korun. Takže jednoznačný „úspěch“ a jak ho ještě rozvinout?

Přidejme další povinný rok, 0. ročník základní školy neboli povinný rok v mateřské škole.

Do školských zařízení tedy už nechodíme od šesti do patnácti, ale od pěti tak do devatenácti (k čemuž připočtěme dalších 5–6 let vysokoškolského studia u 80 % populace). A přitom výsledky vzdělávání se nijak nezlepšují (ba naopak).

Patrně se ještě dožijeme povinných jeslí a přidání přípravného ročníku před vysokoškolským studiem, protože mladí lidé jsou málo připraveni na VŠ studium nebo tak něco.

A čeká nás ještě jedna zásadnější změna. Za uplynulých dvacet pět let řešili rodiče ve školách normální problémy. Že má dítě slabou angličtinářku, že jsou na obědě fronty a nedá se to jíst, že se spolužáci špatně chovají a podobně. Paní ministryně vytyčila nově i ambiciózní program, že „školy budou bojovat proti xenofobii“. Tedy takovéto to „zdravé“ politické školení mužstva.

Co si mají děti myslet o tom či onom. Kdo je zlý a kdo je hodný. Inšpekce to bude kontrolovat, školitelé učit kantory. Někteří z nich se sami iniciativně zapojí, ať už z blbosti, snaživosti nebo za to bude nějaká kačka.

Když jsem byl malý, bylo to podobné – místo matiky k nám přijela Gusta Fučíková a povídala nám „o Julkovi“. Pak jsme zaplatili 2 Kčs na solidaritu s Kubou a šli vítat a mávat praporky na projíždějícího soudruha Kim Ir-sena.

Teď přijede Člověk v tísni a bude dětem povídat třeba o právech dítěte a dětském parlamentu, pak zaplatí 20 Kč na „adopci na dálku“ a s mávátky půjdou vítat uprchlíky nebo pochod sexuálně pokrokových občanů s pavími pery v tělních otvorech.

A rodiče budou zase opatrně doma korigovat zhovadilé a zločinné názory, ale „hlavně to neříkej ve škole“.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

Více o autorovi 

Komentáře autora

Facebook autora

Budete to maminky a tatínkové ještě umět?

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků