Více jsem zde napsal na toto téma před rokem v komentáři „Ředitelé škol – otloukánci všech otloukánků

Té agendy je dosti a čím dál větší část agendy ukrajuje agenda ryze byrokratická. Ale kreativita státu a Evropské unie nemá hranic. Nyní zasílá Česká školní inspekce výzvu k vyplnění dotazníku mířícího na počet Romů ve škole. Kvůli tomu bych však komentář nepsal.

Fascinující je definice: „Za romského žáka považujeme člověka, který se za něj sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil, nebo je za takového považován významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.“

Výzkum (jak uvádí Inspekce v průvodním dopise) je realizován „v návaznosti na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, v souladu s požadavky Evropské komise a na základě Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016 schváleného ministryní školství“.

Zjišťování se týká všech základních škol zapsaných do školského rejstříku.

„…použijte prosím definici zpracovanou pro Ministerstvo práce a sociálních věcí, kterou převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy:“

nebo je za takového považován významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.

„...pro účely tohoto šetření není relevantní obava ředitelek a ředitelů škol, že označením žáka za Roma na základě subjektivního hodnocení a pocitu, aniž by on sám Romem skutečně byl, dojde k jeho poškození…“

„Závěrem připomínám, že osobou, která odpovídá za poskytování součinnosti České školní inspekci, je ředitel školy, konzultace s třídními učiteli se samozřejmě předpokládají.“

Takže si to ujasněme. Žák má českou národnost, Romem se sám být necítí, ale ředitel školy ve spolupráci s třídním ho má – na základě mj. „domnělých antropologických indikátorů“ – označit za Roma.

Rasoví teoretici typu Rosenberga a Himmlera by měli jistě radost.

Hmm, třeba můj spolužák z gymnázia (už máme 27 let od maturity) ing. arch. Michal Čtrnáctý jako není fakt blonďák. Je to takový ten tmavší typ, co se líbí holkám. Výrazná figurka školy, motorkář, flegmatický dobrák, a tak měl několik přezdívek. Jedna z nich byla „Cikán“.

Tak úplně vidím naši hodnou paní ředitelku Šukovou s třídním profesorem Forkem, jak by šli vyplňovat současný dotazník.

„Tak Jirko, 3A, máte tam nějaké Romy ve třídě?“
„Ne, máme Slovenku, dva Afghánce, Polku, ostatní mají uvedenu českou národnost.“
„Já se neptám na třídní výkaz, ale jestli tam fakt nejsou. Mohl by z toho být průser.“
„Prosim tě, jak to mám jako poznat, copak jsem Mengele. Já se jich teda ještě zeptám“

…po třídnické hodině…

„No, tak se nám ztratila třídnice, bezvadný, mám podezření na Michoně…“
„To si vyřeš, mě zajímají ty údaje do dotazníku.“
„No, nikdo se nepřihlásil, že je Rom nebo se tak cítí.“
„Ježiš, o to taky nejde, já ti tu definici ještě jednou přečtu. … Tak co, je tam někdo takovej?“
„Ti Afghánci (Mahmud a Masud) jsou takoví snědí pochopitelně, ale jsou to děti z velvyslanectví spřáteleného socialistického státu.“
„Jsou cikáni?“
„Cikáni jsou někde tamvodsud z tý Indie, to je kousek, tak já nevím, to si budeš muset rozhodnout sama.“
„Panebože z toho bude průser, … zas tady píšou, že se nemáme bát někoho označit, i když není, … ještě že mám dva roky do penze.“
„Pak ještě Kubát je takovej tmavší a Kvasňová.“
„A jejich rodiče, jaký maj antropologický znaky?“
„No, ta maminka má taky hodně černý vlasy.“
„Nemá je vobarvený?“
„Hele, to já nepoznám, má prostě černý vlasy.“
„Hmm, ještě sociální a kulturní indikátory – není někdo nějak víc chudej, mají víc dětí nebo třeba hezky zpívá a tancuje?“
„Snad, hehehe, nemusej bejt chudý, stačí, když je někdo za chudý považuje, ne? Podle tý tvý definice. Hehehe…
Pavelkovi se smáli, že má do tanečních kvádro Českých drah s odpáranými znaky, ale to byla spíš taková legrace…
Tancování asi ne. …Klaus s Ešnerem tancovali pogo na chmelu a něco u toho zpívali, ale hezký to fakt nebylo. … Jó a Barešovi maj hodně dětí.“
„No.“
„Ale ten je předseda třídy, má žlutý vlasy a modrý oči.“


„Počkej, teď mě napadá, Čtrnáctýmu říkaj Cikáne, když ho chtěj pozlobit.“
„Pročs to neřekl hned? To je přesně ono, významnou částí okolí považován.“
„Ale já nevím, i když ti rodiče jsou taky tmavší…  Hele, já jdu učit – napiš si tam, co chceš. Nebo ať ti to vyplní Kamínová – ta má ke kádrování blíž. Čau.“


„Jak já to jenom vyplním a tady ještě vyhrožují, že to namátkově přijdou přepočítat experti z inspekce. Nemám udělat nějaký hlasování u těch tmavších dětí, abych mohla doložit, že to bylo 'významnou většinou'.”

Ne, tady píšou „významnou částí okolí“, ne významnou většinou. Možná stanovisko SSM by pomohlo, ať jsem krytá. Nechám je podepsat, že tu Romy nemáme. … Ale zase nula – to bude podezřelý. Toho Čtrnáctýho bych mohla uvést, to je takový flegmatik a slušná rodina, ti se nebudou případně vztekat. … No jo, ale oni sem pak vtrhnou ho začleňovat a integrovat a bude z toho 50 papírů a sezení.
Napíšu nula a basta.“

Ano, takhle se teď baví tisíce ředitelů základních škol. A především řeší otázku: Mám na to odmítnout odpovídat s ohledem na základní principy rovnosti lidí, humanismus a odpor k rasovým teoriím a úřednické zhovadilosti, nebo najdu nějaké typizované (aby se vlk nažral a mně to nedali sežrat) řešení?

Na ministerstvu evidentně řádí banda rasistů (možná rasistů naruby, možná normálních). Tedy pod taktovkou Evropské komise.
Fujtajxl.