Jen namátkou. Fotky bojovnic za práva žen jsou symbolem tohoto hnutí dodnes. Děsivé fotografie vězňů koncentračních táborů nám stále připomínají hrůzy, které je schopna udělat jedna lidská bytost druhé.

O fotografii dívky zasažené napalmem utíkající z vietnamské vesnice se mluví jako o té, která pomohla ukončit vietnamskou válku.

Fotografie muže, který se postavil s taškami tankům na náměstí Nebeského klidu v Číně, nám připomíná význam a možnosti osobní statečnosti tváří v tvář jakékoli mašinérii. Ať již vojenské, nebo státní. V tomto výčtu by bylo možno pokračovat dále, přesuňme se však k nejaktuálnější fotografii, která obletěla svět.

Tělo syrského chlapce moře vyplavilo na pláž poblíž tureckého Bodrumu.

Tělo syrského chlapce moře vyplavilo na pláž poblíž tureckého Bodrumu.

FOTO: Nilufer Demir, Reuters

Je jí snímek utonulého tříletého syrského uprchlíka Ajlana Kurdího, který zemřel při pokusu o dosažení břehů Evropy při útěku před občanskou válkou v Sýrii.

Jako první ji uveřejnil nejčtenější německý deník Bild. V reakci na debatu o vhodnosti takovýchto snímků vyšel před dvěma dny zcela bez fotografií, aby dokázal jejich důležitost pro zpravodajství. Byl to krok dobrý. Dokazuje, spolu s příklady zmíněnými výše, že zachycený obraz umí svou výmluvností vydat za tisíc slov.

Nesmí však být ani pokrytecký, ani vytržený ze souvislostí. Ve veřejné debatě málo zaznívá skutečnost, že takové dokumenty jsou následkem, který vypovídá o nynějším stavu věcí. Cílem takového snímku by však mělo být především vzbudit diskusi a také zamyšlení nad příčinou, proč vznikla.

Vždyť v syrské občanské válce zahynuly tisíce dětí, jak je tedy možné, že tyto fotografie neplní světová média každý den?