Robot sestrojený ve vědecké laboratoři Išikava Oku v Tokiu je pro člověka neporazitelným soupeřem. Proč? Má totiž vestavěný vysokorychlostní snímací systém, díky kterému vlastně nepozorovaně podvádí.

Robot sleduje pohyb vašich prstů, analyzuje jej a jedna jediná milisekunda mu stačí k tomu, aby učinil správné rozhodnutí, jaký tah proti soupeři použít, aby se stal vítězem. Jeho analýza je natolik blesková, že člověk nemá šanci jej zmást.

Oznámit předem svůj tah?

Lidé už řeší dlouhá léta, jak soupeře v této hře porazit a vymýšlejí nejrůznější strategie, jak soupeře porazit. Jedna z nich spočívá v tom, že odpůrci hráč předem oznámí, jaký bude jeho příští tah, a pak ho také ve skutečnosti udělá.

"Nikdo nevěří, že to opravdu uděláte, takže neudělají ten tah, který by vás porazil," uvedl v roce 2007 časopis New Scientist.

Začněte papírem

Druhá taktika spočívá v tom udělat tah, který by porazil předchozí tah protivníka. I to je založeno na psychologii - studie totiž naznačují, že většina lidí se instinktivně snaží porazit svůj vlastní předchozí tah. A jaká je základní myšlenka hry?

Výzkumy ukázaly, že nejpopulárnější z prvních tahů je kámen. Toho znalý oponent proto zpravidla jako první vyrukuje s otevřenou dlaní, tedy papírem, který kámen zabalí, a tudíž vítězí. Proto ten, kdo má dobré nervy a jako první ukáže ukazovák a prostředník - tedy nůžky, které papír přestřihnou - má vysokou naději na okamžité vítězství.