Stopka skleničky představuje nejen esovité rameno řeky Moravy, ale především symbol vlnovky, který na svou keramiku ztvárňovali řemeslníci v období Velkomoravské říše. Nožka se pak napojuje na skleničku zboku. Degustátoři tak mohou porovnávat barvu a sytost hodnocených vín i ode dna baňky.

„Sklenička má dokládat kouzlo jedinečnosti našich Slavností vína. Každý z účastníků koštu, který se v den slavností uskuteční v uherskohradišťské Redutě, si domů kromě katalogu vín odnese právě jednu z těchto skleniček, z nichž každá je originál,“ uvedl autor designu světového unikátu a ředitel Klubu kultury Uherské Hradiště Antonín Mach.

Tyto raritní „koštovačky“ vyráběli sklářští mistři z Moravských skláren Květná, která se jako jediná na Moravě věnuje výhradně ruční výrobě. „V jeden okamžik muselo na každé ze skleniček pracovat šest našich sklářů. První vyfoukali baňku, ze které následně upravili kalich. Na skleničku pak přilepili sklovinu a složitě vytvarovali stopku. Následně na tuto část napojili dýnko neboli spodek,“ přiblížil postup huťmistr Marek Mikláš.

Stopka znázorňuje symbol Velké Moravy

Výroba každého originálního kusu zabrala šestici sklářů přibližně pět minut. Sklo mezitím vychladlo z dvanácti set na pět set stupňů a mistři je mohli dále vložit do chladícího pásu. Po ochlazení prošla každá sklenička broušením. „Nejnáročnější pro nás byla výroba stopek, která se vymyká jakýmkoliv standardům. Naši pracovníci museli být absolutně přesní. Kvůli udržení stability skleničky při plném obsahu se mohli oproti návrhu odchýlit maximálně o jeden milimetr. To však platilo i o kalichu a dýnku,“ vysvětlil huťmistr.

Sklářský mistr zároveň přiznal, že příprava výroby těchto skleniček, zkoušení technických postupů a dodržení tvarů podle daného vzoru zabralo před samotnou výrobou několik týdnů. „Nic podobného jsme u nás ještě nedělali. První den výroby se nám podařilo zhotovit jen padesát kusů, v dalším období jsme se zlepšovali až na dvě stě skleniček denně. Vzhledem k napojení stopky na bok baňky ale nikdo z degustátorů nemůže říct, že se jedná o strojní výrobu. Mašinu, která by to dokázala, ještě nikdo nevymyslel,“ řekl s hrdostí Mikláš.

Autor designu a uherskohradišťský rodák Antonín Mach na závěr dodal, že návrh této degustační skleničky je skutečně spjatý z regionem, ze kterého pochází. „Maluji obrazy a miluji Slovácko, které spojuje svými vlnitými tvary pomalu tekoucí řeka Morava. I naše koštovačka je něžná, příjemná a majitele pohladí stejně jako její obsah.“