Hlavní obsah

Zaměstnanci nechtějí pracovat přesčas

Právo, Novinky, kil, fš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třiačtyřicet procent zaměstnanců v ČR pociťuje dostatečnou motivaci pro výkon svého současného zaměstnání a nevyhledává změnu, většině respondentů však správná motivace chybí. Jsou tedy potenciálně otevřeni novým pracovním příležitostem. Zároveň nemají příliš potřebu pracovat přesčas. Vyplývá to z průzkumu personální společnosti Hays zaměřeného na efektivitu a motivaci zaměstnanců.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Zaměstnanci zároveň přiznávají, že pracovním činnostem nevěnují veškerý čas strávený v práci. Nejčastěji (v 35 procentech případů) jim ke splnění pracovních úkolů postačuje 70 až 90 procent pracovní doby. Jedenáct procent dotázaných ale stráví efektivní prací méně než polovinu své pracovní doby.

Výsledky průzkumu rovněž potvrdily, že většina zaměstnanců si uvědomuje nutnost rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a necítí potřebu pracovat přesčas.

Někdy to bez přesčasu nejde

„Výsledky výzkumu jsou velmi zajímavé. Nezřídka se totiž v praxi setkáváme s opačným jevem, kdy zaměstnancům řádná pracovní doba ke splnění pracovních povinností nestačí a musí proto pracovat přesčas. Bohužel v mnoha případech není práce přesčas nijak kompenzována – finančně ani náhradním volnem. Byť sami zaměstnanci tuší, že takové jednání není ze strany zaměstnavatele férové, nikterak se nebrání,“ podotýká Alice Kubíčková, ředitelka Komory právní odpovědnosti.

„Naším záměrem bylo získat aktuální informace a podněty pro společnosti, jak se svými lidmi pracovat, jak je motivovat a na jaké oblasti se zaměřit, aby mohly co nejefektivněji využít potenciálu svých zaměstnanců,“ uvedl k výsledkům ředitel společnosti Hays Ladislav Kučera.

Finanční ohodnocení je stále faktorem, který zaměstnanci vnímají jako nejlepší ocenění kvalitní práce a motivaci k lepším pracovním výkonům. Vyjádřilo se tak téměř 75 procent respondentů. Pozitivně je vnímána také pochvala od nadřízeného, stojí o ni 56 procent dotázaných.

„Leadership neboli způsob vedení je určitě důležitým faktorem, který prohlubuje vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. To, jak dokáže nadřízený nejen chválit, ale i řešit pracovní konflikty, je mnohdy alfou a omegou spokojenosti zaměstnanců. Zvláště v době, kdy je velmi nízká nezaměstnanost,“ doplňuje Kubíčková.

Nováčci mají zájem o firemní akce

Zaměstnanci by dále podle Kučery v rámci motivace ocenili možnost pružné pracovní doby či práci z domova (54 procent). Impulzem jsou také individuální odměny za nadstandardní výkony ve formě poukázek a zážitků (47 procent), případně získání nových kompetencí, jako vedení lidí či zodpovědnost za projekt, nebo povýšení (44 procent).

Nováčci pracující ve firmě méně než jeden rok mají větší chuť trávit čas s kolegy i mimo běžné pracovní prostředí a častěji oceňují možnost účastnit se celofiremních akcí a společných zážitků.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám