„Finance představovaly a nadále představují jedno z nejdůležitějších kritérií, na jejichž základě se lidé rozhodují o přijetí pracovní nabídky. Není tedy divu, že vánoční prémie či 13. a 14. plat patří k nejžádanějším benefitům,” uvedla marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková.

Tento benefit by si podle ní přálo téměř 90 procent respondentů průzkumu, jen necelých 60 procent jej však má.

Z běžných benefitů se stává standard

Správně nastavené odměňování formou nefinančních benefitů patří k důležitým nástrojům udržení loajality zaměstnanců i přilákání nových.

„Dříve běžné benefity již zaměstnance nezajímají. Třeba občerstvení na pracovišti již považují za samozřejmost a jejich zájem silně opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele či příspěvků na kulturní a sportovní vyžití. Jde přitom o benefity, které nabízí většina firem,” pokračovala Součková.

Jazykové kurzy i firemní školky

U dělnických profesí se rovněž začínají prosazovat benefity dříve běžně nabízené v kancelářském prostředí. Mezi dělníky roste zájem o jazykové kurzy, nejrůznější formy firemního vzdělávání, vyhrazený čas na inovace anebo takzvané sick days, tedy krátkodobé placené zdravotní volno.

Velmi žádaná je i firemní školka a nejrůznější formy flexibility práce, například pružná pracovní doba, možnost nadpracovat si hodiny či maximálně dvojsměnný provoz.

Přes 80 procent zaměstnanců z výrobního segmentu by od zaměstnavatele rádo dostávalo i příspěvky na dopravu a na bydlení. Podle Součkové je to proto, že firmy kvůli nedostatku pracovních sil hledají lidi napříč republikou, dokonce i v zahraničí. Pro pracovníky, kteří se kvůli práci mají přestěhovat nebo do zaměstnání dojíždět z větší dálky, právě tento typ benefitů může být rozhodující pro přijetí pracovní nabídky.

„Průměrně dnes zaměstnancům v dělnických pozicích jejich zaměstnavatelé poskytují benefity v hodnotě 1000 Kč za rok. Jako ideální hodnotu však respondenti vnímají 3000 Kč,” uvedla.

Benefity na zdraví

„Velké nadnárodní výrobní firmy poskytují svým zaměstnancům benefity v průměru za více než 6000 korun a tuto částku ještě navyšují,” doplnil Václav Kurel, majitel společností Benefit Plus. Zájem o benefity mezi výrobními firmami podle něj enormně roste. V roce 2018 by se nárůst mohl pohybovat mezi deseti a dvaceti procenty, podotkl.

Podle průzkumu Benefit Plus z letošního listopadu zaměstnanci benefity nejčastěji využívají na zdraví (přes 60 procent), zejména na nákup v lékárnách a ve stomatologii. Dalších 16 procent zaměstnanců firemní benefity využívá na cestování.

„Po deseti procentech jsou benefity využívány na sport a kulturu,” uzavřel Kurel.