Podle zprávy nazvané Využití revoluce: Vytváření pracovní síly budoucnosti musí šéfové upřít pozornost na lidi coby hlavní prioritu a jádro potřebných změn v podmínkách nové průmyslové revoluce.

Tvořivé dovednosti

Rozvoj lidských dovedností, jako je schopnost vést, kritické myšlení, kreativní dovednosti, ale také emocionální inteligence, výrazně sníží počet zaměstnanců, kteří přijdou o zaměstnání v důsledku automatizace.

Průzkum mezi tisíci zaměstnanci v deseti zemích a modely Accenture Strategy ukazují, že pokud bude rychlost, s jakou zaměstnanci rozvíjejí příslušné dovednosti, zdvojnásobena, bude podíl pracovních míst ohrožených celkovou automatizací např. ve Spojených státech v roce 2025 snížen z 10 procent na čtyři procenta. V Evropě by se pak ztráty měly snížit zhruba o jednu třetinu.

Pomoc, nikoli vyhazov

„Dovednosti vyžadující lidský faktor, od schopnosti vedení až po kreativitu, svou důležitost paradoxně neztratí. Nejlépe na tom budou ty společnosti, kterým se podaří dosáhnout správné rovnováhy a využijí nejlepší technologie k tomu, aby svým zaměstnancům pomohly, nikoli aby se jich zbavily,“ vysvětluje Ellyn Shooková, globální ředitelka pro lidské zdroje ve společnosti Accenture.

Až 87 procent pracujících očekává, že část jejich práce bude v příštích pěti letech automatizována, přičemž z generace Y (lidí narozených v letech 1986 až 1995) se tak vyjádřilo 93 procent respondentů. Z nich opět drtivá většina (80 procent) věří, že jim automatizace nabídne více příležitostí než problémů.

Změnit povahu benefitů

Preference a vyznávané hodnoty dnešních zaměstnanců navíc vyžadují, aby vedoucí pracovníci zvážili odlišnou škálu odměn, výhod a podpory. Podle modelu Accenture Strategy a Gallup jsou pro zaměstnance nefinanční faktory – jako zdraví, pohoda, zapojení do rozhodování a kvalita života – stejně důležité, nebo dokonce důležitější než finanční příjem a hmotné benefity.

Jak již dříve upozornila majitelka společnosti AC Jobs Olga Hyklová, malé firmy těm velkým zpravidla v oblasti benefitů mohou konkurovat jen obtížně. „Velké firmy nabízejí výhody jako dovolená navíc, penzijní příspěvky, vzdělávání či nadstandardní zdravotní péče,” uvedla.

Obecně nejrozšířenějšími benefity nicméně nadále zůstávají stravenky. [celá zpráva]

„Vytvoření pracovní síly budoucnosti je nyní odpovědností každého generálního ředitele. Ti, kteří vidí své zaměstnance jako svou strategickou podnikatelskou prioritu a rozumějí této výzvě, na růstu a inovacích vydělají nejvíce,“ zdůrazňuje Mark Knickrehm, šéf divize Accenture Strategy.