Hlavní obsah

České firmy příliš nerozumí nastupující mladé internetové generaci

Novinky,

Členové generace Z, narození od poloviny 90. let, mají na práci jiné požadavky než předchozí generace. Jsou to děti internetu a individualisté. Chtějí proto volně přecházet mezi pracovním a osobním životem, vzdělávat se při práci a pohybovat se v prostředí, které to vše dovoluje. Připravena na nástup tzv. postmileniálů je ale jen jedna z pěti českých firem. Zaměstnavatelé tak mohou v celosvětovém boji o mladé talenty zaspat. Příchodem generace Z nejsou tolik zaskočeny „chytré“ společnosti, zvyklé komunikovat na sociálních sítích.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Lidé z generace Z se stávají novou hnací silou pracovního trhu. Umějí několik světových jazyků a zcela přirozeně ovládají informační technologie. Jako zaměstnanci očekávají, že jejich práce a osobní život se budou přirozeně prolínat. Podle výzkumu společnosti U1 chtějí volnou pracovní dobu, možnost pracovat z domu a příležitost vzdělávat se.

Podobnost běžnému prostředí

Trend se odráží i v podobě moderních kanceláří, která první čistě internetové generaci vychází vstříc. „Není pro ně samozřejmé, aby se pracovní prostředí striktně odlišovalo od soukromého. Potřebují, aby se podobalo co nejvíce běžnému prostředí, kde žijí,“ vysvětluje požadavky generace Z designér společnosti U1 Radek Mašinda.

Ideální pracovní prostředí je pro ně je spíše neformální a různorodé. Má podobně jako každý byt společné prostory i zákoutí pro jednotlivce, kde mohou nerušeně pracovat na úkolech, když se musejí soustředit. Takové prostředí ale dle průzkumu nabízí jen pětina firem v ČR.

Naopak 40 procent firem má pracovní interiéry členěné stále ještě v duchu 80. let: tedy několik uzavřených místností pro malé týmy do deseti lidí a pár zasedacích místností. Mašinda předpovídá, že se bude tento koncept postupně vytrácet.

Moderní pracoviště 21. století je dokonale variabilní, aby se mohlo přizpůsobit individualitám jednotlivých členů generace Z a různě poskládaným týmům. Pracovní místa lze přizpůsobit pomocí různých doplňků a doplnit nastavitelnými paravány nebo příčkami. Tyto trendy lze již nyní pozorovat v zahraničí i u některých českých poboček zahraničních firem.

Videa a sociální sítě

Denisa Janatová ze společnosti AC Jobs je přesvědčená, že si společnosti důležitost přizpůsobení firemního prostředí a kultury nastupujícím generacím uvědomují.

„Již příchod generace Y, kterou bych se nebála pojmenovat jako průlomovou, se postaral nejen o to, že manažeři a personalisté nemohli spát, ale i o přípravu ‚pracovní' půdy pro generaci Z,“ napsala Novinkám.

Firmy, které jsou zvyklé komunikovat přes sociální sítě, budovat kreativní pracovní prostředí s ‚fun & relax zónami', a hlavně natáčet videa na YouTube, což je u této generace velmi oblíbené, nebudou podle ní touto novou generací příliš zaskočeny.

„Pokud se však společnosti ještě nesladily s předchozí generací Y, budou mít velké potíže pochopit generaci Z,“ dodala.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám