Nejde jen o informace v životopisu, natož o první osobní dojem. Formální stránky životopisu mohou uchazeče také velmi snadno připravit o šanci vůbec se na pohovor dostat.

Životopis hýřící barvami opravdu ne

Je třeba si dát záležet s formátováním dokumentu a nenechte se zlákat k nepatřičné kreativitě. Mnoho druhů písma a životopis hýřící barvami zaujme snad jen při přijímání na čistě kreativní pozice.

Personalista může podvědomě vnímat kandidáta, z jehož životopisu je jasné, že si s počítači netyká, jako méně schopného.

„K častým chybám patří nesourodé řádkování, číslování nebo odrážky. Profesionálně nepůsobí ani mezera mezi jednotlivými odstavci, kterou jste provedli dvojitým stisknutím klávesy Enter, nebo nevyužívání stylů písma,“ uvádí další konkrétní pochybení Tomáš Krejčí z Počítačové školy Gopas.

Klasickou chybou je také vložení portrétní fotografie, která soubor nafoukne na velikost několika MB. Dostatečně kvalitní fotografie by se rozhodně měla vejít do 200 kB.

Správné pojmenování souboru

„Lidé by měli věnovat pozornost i tomu, aby jejich životopis personalistovi, který jej bude číst, zbytečně nepřidělával práci,“ pokračuje Krejčí. Měl by být uložený v běžně používaném formátu (.doc, .docx, .rtf), rovněž není dobrý nápad soubor nějakým způsobem komprimovat.

Jinak by měl vypadat životopis člověka, který stojí o místo v bance, a jinak kreativního grafika nebo marketingového specialisty.

Důležité je i zamyslet se, jak soubor pojmenovat. Pro personalistu by měl být lehce identifikovatelný, takže obecný název typu „CV“ není nejvhodnější.

Zdá se to jako triviální rada, ale pozor na pravopisné chyby a překlepy. Uchazeči si musejí svůj životopis pečlivě přečíst i po využití možnosti kontroly pravopisu v textovém editoru.

Životopis by měl mít určitou strukturu a jeho délka by neměla přesahovat dvě strany A4. Na internetu je řada vzorů. Je dobré ale porovnat několik zdrojů, aby zájemce o práci našel podobu, která odpovídá pozici, o kterou se uchází. Jinak by měl vypadat životopis člověka, který stojí o místo v bance, a jinak kreativního grafika nebo marketingového specialisty.

Část lidí připraví o šanci jejich internetový profil

V souvislosti s hledáním místa je nutné zmínit také sociální sítě. „Přemýšlejte o tom, jak se na sociálních sítích prezentujete. Práci přes ně můžete získat, ale o potenciální pozici i přijít - 35 procent uchazečů totiž práci ztratí právě kvůli svému internetovému profilu,“ upozorňuje Krejčí.

Nejčastěji uchazeče o práci jejich profil usvědčí z nepravd nebo polopravd uvedených v životopisu, odradí personalistu nevybíravými komentáři na adresu bývalých zaměstnavatelů, v některých oborech uchazeči přijdou o místo i kvůli fotkám, které by měly být zpřístupněny jen přátelům.

Počítačová gramotnost i u dělnických pozic

„Počítačovou gramotnost požadují zaměstnavatelé již v nadpoloviční většině inzerátů, vyskytuje se čím dál častěji i u dělnických pozic,“ komentuje situaci z pohledu pracovního trhu Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.

Pokud uchazeč prokáže nějaké specializované vzdělání, zejména v oblasti informačních technologií, má větší šanci na získání zajímavého či lépe placeného místa.