„Podle druhu profese to znamená, že zaměstnanci v průměru stráví mimopracovními činnostmi na pracovním počítači více než třetinu svého aktivního času,“ uvádí Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion, která pomáhá firmám zjišťovat, jak zaměstnanci využívají výpočetní techniku.

Permanentní nákupní kampaň

Obliba shánění vánočních dárků po síti je částečně důsledkem rostoucího významu slevových kampaní, do nichž se zapojuje stále větší množství elektronických prodejců. Stále větší roli také hraje pečlivý výběr dárků a porovnávání jejich vlastností a cen na vyhledávačích zboží.

Potvrzuje se tak trend permanentní nákupní kampaně z předchozích let, kdy nakupování po internetu ustane až těsně před Vánoci, aby opět intenzivně začalo hned po návratu ze svátků v souvislosti s nabídkou povánočních výprodejů, výměnou nevhodných dárků a s navazujícími lednovými slevami.

Dárky většinou přes mobil

Jak prokazují zjištění společnosti truconneXion, čeští zaměstnanci nijak nezaostávají za trendem nakupování prostřednictvím mobilních zařízení. Z porovnání počítačů a mobilních zařízení vycházejí chytré telefony a tablety jako mnohem dynamičtější médium pro on-line nakupování.

Podíl přístupů na weby elektronických obchodníků v předvánočním období se z prostředí mobilních telefonů meziročně zvýšil o 17 % a obdobně – o 12 % – vzrostl také čas, který zaměstnanci tráví na mobilech mimopracovními činnostmi. „Z čísel, která máme k dispozici, se dá jasně vyvozovat, že Češi si velice rychle osvojili mobily a tablety a že je pro ně v celé řadě případů pohodlnější realizovat nákup z mobilního prostředí,“ vysvětluje Hnízdil.

Kompenzace „proflákaného“ času

Typický snímek pracovního času sestavený společností truconneXion dokazuje, že větší míra zneužívání času pro soukromé účely je vykoupena delší pracovní dobou. Řada zaměstnanců pracuje podle Hnízdila po skončení oficiální pracovní doby v podvečerních a večerních hodinách, mnohdy z domova a na mobilních zařízeních a pracovní den se tak prodlužuje.

Snahou kompenzovat mimopracovní aktivity během pracovní doby se vyznačují spíše zaměstnanci firem, které sledují a vyhodnocují čas strávený na internetu. „Na zaměstnance preventivně působí už sám fakt, že je jeho výkon sledován,“ poznamenává Martin Hnízdil.