Podnikáním se zpočátku zabývali většinou ve svém volném čase a věnovali mu maximálně deset hodin týdně. Vyplývá to z průzkumu, který u příležitosti pátého ročníku soutěže Rozjezdy roku uspořádala pořadatelská firma, společnost T-Mobile.

Museli zvládnout obchodní dovednosti

Největší potíže čerstvým podnikatelům přitom dělalo zvládnutí obchodních dovedností, tedy marketingu, stanovení ceny a jednání s dodavateli. Druhé místo na žebříčku potíží patří shánění peněz na potřebné investice, na třetím místě se překvapivě objevují informace – primárně jejich nedostatek a složité hledání.

Jelikož velká část podnikatelů rozjela svůj byznys při práci a zároveň pečovala o rodinu, pomyslnou čtvrtou příčku obsadil čas. Na dalších místech figurují problémy v jednání s úřady a malá domácí podpora.

Složité právní prostředí

Do soutěže začínajících podnikatelů Rozjezdy roku se každým rokem hlásí kolem čtyř stovek lidí, kteří podnikají krátce nebo svůj nápad teprve ke vstupu na trh připravují. Několik desítek z nich vyberou regionální poroty a vítězové se mohou těšit nejen na věcné ceny, ale hlavně na podporu expertů ze všech oborů nutných pro start podnikání: management, marketing i PR.

Mnozí vítězové minulých Rozjezdů dnes už sami zaměstnávají desítky lidí a právě najmutí prvních zaměstnanců vnímají jako zásadní krok. Stěžují si také na složité právní prostředí. Pokud by respondenti začínali znovu, určitě by podle vlastních slov kladli větší důraz na podnikatelský plán a udělali by si větší pořádek v rodinných financích.