Článek
Asi každý žák základní školy si někdy posteskl, že to, co se musí biflovat, mu v životě k ničemu nebude. Poslední roky se však v učebních osnovách a plánech objevují předměty, které mají za úkol žáky naučit se zorientovat v sice běžných, ale pro ně často nepochopitelných věcech. To je i případ výuky finanční gramotnosti, kterou letos musely nějakým způsobem zařadit všechny základní školy, ať už jako součást matematiky, občanské nauky, nebo jiného předmětu.
Vztah ceny a hodnoty
Na základní škole Červený Vrch v Praze 6 se o to, aby se žáci vyznali v penězích, cenách a hodnotách, zasazují už třetím rokem. V den, kdy naši redakci nechali do hodiny osmáků nahlédnout, mluvili žáci o ceně a hodnotě. Cenu jako výsledek nabídky a poptávky žáci vysypali okamžitě z rukávu a to, že hodnota je význam, který daná věc má pro nás osobně, uměli také střelhbitě vysvětlit.
Dětem i rodičům se to líbí
„Děti se učí, jak se vytváří cena. Založily si také fiktivní rodiny, v nichž sestavily do excelovské tabulky rodinný rozpočet, počítají si náklady na dovolenou, zda si budou moci koupit auto a také, jak vyřešit situaci, dojde-li ke zdražení energií a tak dále. Na výuku tohoto předmětu máme nadšené reakce nejen od žáků, ale i od rodičů,“ hodnotí přínos nového předmětu jednoznačně pozitivně jeho vyučující Klára Svobodová.
Nenechají se nalákat na reklamy
Při otázce, co výuka finanční gramotnosti dává samotným dětem, se chvilku rozmýšlely, pak se z třetí lavice ozvalo: „Teď se víc bavím s mámou. Už chápu tyhle věci a můžeme si o tom povídat,“ reagovala jedna z žaček 8. A. Další přidala i trochu překvapivý následek výuky: „Líp se taky orientujeme v cenách a nenecháme se nachytat na ty všechny možné v uvozovkách výhodné reklamy.“
Mezi mužským osazenstvem převládal - ne však příliš nahlas -názor, že na rozdíl od jiných předmětů a nabytých vědomostí tyhle už nyní často využijí v praxi.
Žáci se učí na projektech
„Já a ještě jedna kolegyně jsme prošly asi osmdesátihodinovým školením a zařadily jsme finanční gramotnost do osnov už od 6. ročníku. Šesťáci a sedmáci zpracovávají projekty; to se ve větší míře opakuje i v 9. třídě, kdy chodíme i na exkurze do bank a děti mluví s finančními poradci. V 8. třídě mají pak vždy jednou za čtrnáct dní dvouhodinovku předmětu s názvem svět práce,“ říká zástupkyně ředitelky Marie Cibulková.