Podporu technického vzdělání proto řeší i jednotlivé kraje, zejména z titulu zřizovatelů středních škol. Například v Královéhradeckém kraji již od roku 2008 podporuje vybrané učňovské profese stipendijní projekt. V letošním roce poskytne krajský úřad na tyto účely zhruba 6 miliónů korun.

Díky penězům z EU se daří zastavit propad

„Situace se samozřejmě rok od roku liší, ale v řadě oborů byl zaznamenán v určitých obdobích nárůst uchazečů nebo byl aspoň zastaven propad jejich počtu. Kraj podporuje odborné školství i díky dotacím z EU,“ uvedl Jiří Hošna z tiskového oddělení krajského úřadu.

Většina žáků 8. tříd o budoucím povolání zatím nepřemýšlíJiřina Princová, vedoucí odboru školství KÚ LK

Celkem 125 miliónů dala EU na vznik čtyř center odborného vzdělávání při středních odborných školách, nyní se pracuje na dalších třech za 70 miliónů.

Cíl podpory: udržet žáky v potřebných oborech

Také v Pardubickém kraji se před dvěma lety rozhodli podpořit dělnické profese finančními stipendii.  „Na tyto účely měl kraj loni vyčleněno v rozpočtu 800 tisíc korun, letos ještě o 200 tisíc více. Současně spolupracujeme nejen se školami, ale i s úřady práce a podnikateli, aby absolventi skutečně našli uplatnění,“ uvedl Jiří Hlava z odboru školství Pardubického kraje.

Podporovány jsou zejména strojírenské obory, zednické, tesařské, ale například i obor řezník-uzenář, zahradnické práce, chemik nebo knihař.

Podle politiků má peněžní podpora motivovat žáky k zodpovědnějšímu přístupu ke studiu, k pravidelné docházce do školy a k dobrému chování. Záměrem rostoucích odměn během studia je udržet žáky v podporovaných oborech.

Popularizovat řemesla už na základní škole

V Libereckém kraji odstartovala ve středu na turnovské obchodní a hotelové škole druhá etapa kampaně NadoTECH s cílem popularizace řemesel a technických profesí mezi žáky základních škol. Vedení kraje si od ní slibuje zvýšení zájmu o kvalifikované vzdělání v těchto oborech.

„V rámci speciálních Dnů otevřených dveří se žáci 7. a 8. tříd seznámí s nabídkou technických profesí,“ vysvětlil princip kampaně náměstek hejtmana Radek Cikl (ČSSD).
Již na jaře se do kampaně zapojilo prvních pět středních odborných škol.

„Nejvíce zaujaly praktické ukázky. Dosud nejlepší program nabídla určitě Střední škola hospodářská a lesnická ve Frýdlantu. Školáci byli opravdu nadšení, pořád něco řezali, vrtali, šroubovali,“ říká koordinátorka projektu Vanda Šulcová. Pro školáky bylo inspirující, že jim řemesla představili za asistence učitelů jejich jen o něco starší vrstevníci, budoucí skláři, tesaři, truhláři, optici, elektrikáři, instalatéři, klempíři nebo zedníci.

Osmáci zatím o povolání nepřemýšlejí

„Nepříjemným překvapením pro nás bylo, že většina žáků 8. tříd o povolání ještě nepřemýšlí. Hodláme proto v rámci kampaně NadoTECH osvětu zvýšit. Spolupracovat chce i Úřad práce. Jeho informace o poptávce na pracovním trhu jistě některé školáky nasměrují správným směrem,“ uvedla vedoucí krajského odboru školství Jiřina Princová.