„Průmysl má v české ekonomice tradičně silnou pozici, kterou si udrží i v dalším desetiletí.  Pokud ale chce se svými výrobky obstát na globálním trhu, musí investovat do inovací a talentovaných lidí. Klíčovou úlohu budou hrát soukromé investice do podnikového výzkumu a efektivní podpora vzdělání a aplikovaného výzkumu ze strany státu,“ vysvětluje Bronislav Pánek, vedoucí partner společnosti Deloitte pro výrobní sektor v regionu střední Evropy.

Konkurenční výhoda se postupně vyčerpá

Konkurenční výhoda České republiky jako země s nízkými náklady se postupně vyčerpá. V budoucích letech poroste význam necenových faktorů konkurenceschopnosti, a to zejména schopnost kvalifikovaných zaměstnanců prosazovat inovace. Dalšími klíčovými faktory pro budoucí úspěch průmyslových podniků bude podle studie společnosti Deloitte schopnost dodávat na trh nadprůměrně kvalitní výrobky s nadstandardním designem a využití inovativních výrobních technologií založených na vědě a výzkumu. Právě v této oblasti mají však tuzemské průmyslové podniky největší slabiny.

Podniky málo využívají spolupráci s výzkumnými týmy VŠ

„Český průmysl bude potřebovat řadu talentovaných odborníků, ale zatím dělá jen málo pro to, aby vytvořil podmínky pro jejich růst. Většina podniků stále ještě nevyužívá spolupráci s výzkumnými týmy vysokých škol,“ říká profesor Vladimír Mařík, vedoucí katedry kybernetiky Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Z analýzy společnosti Deloitte vyplývá, že mezi průmyslová odvětví s největším potenciálem patří také klíčové exportní odvětví – výroba dopravních prostředků. Vyrobení tramvajových souprav v hodnotě 1 miliardy korun v tuzemsku přímo i nepřímo zaměstná 970 pracovníků a jeho pozitivní dopad na státní rozpočet přesáhne 230 miliónů korun. Stejně tak i nákladní automobily vyrobené domácí firmou přinesou práci celkem více než sedmi stovkám zaměstnanců s fiskálním dopadem zhruba 190 miliónů korun.