Hlavní obsah

Evropská komise chce modernizovat systém odborného vzdělávání a přípravy

Právo, ťas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropská komise představila novou koncepci odborného vzdělávání, které si v průměru volí asi 50 % všech studentů vyššího sekundárního vzdělávání. Odvětví však musí projít modernizací, aby nabízelo atraktivní a vysoce kvalitní alternativu k jiným typům studia.

Článek

Mladí lidé díky němu musí získat dovednosti, které jim umožní najít vhodnou práci. Dospělí v něm musí nalézt příležitost, jak zdokonalovat své dovednosti a schopnosti v průběhu svého aktivního života. Komise proto chce, aby odborné vzdělávání přilákalo větší počet lidí než doposud, aby se zlepšila jeho kvalita a aby lidé mohli snadněji měnit zaměstnání a stěhovat se do jiných zemí. Příslušní ministři členských států EU by měli prozkoumat předložené možnosti a přijmout rozhodnutí v druhé polovině tohoto roku.

Androulla Vassiliou, komisařka pro vzdělávání, kulturu, mnohojazyčnost a mládež, uvedla: „Chceme přetvořit podobu odborného vzdělávání v celé Evropě a přizpůsobit ji dnešním podmínkám. Odborné vzdělávání představuje zásadní pojítko mezi světy vzdělávání a práce. V současné hospodářské situaci je důležitější než kdykoliv předtím, abychom se společně snažili učinit z odborného vzdělání lákavou alternativu pro učně, studenty a všechny, kdo chtějí se vyrovnat současným požadavkům trhu práce.“

Desetiletý plán

Plány Komise jsou založeny na cílech strategie Evropa 2020, jejíž prioritou je dosažení inteligentního růstu podporujícího začleňování. Souvisí také se vznikající iniciativou „Mládež v pohybu“, která bude podporovat rozšíření možností v oblasti vzdělávání a mobility pro mladé lidi.

V prosinci 2010 se v belgických Bruggách uskuteční setkání komisařky Vassiliou a ministrů EU odpovědných za odborné vzdělávání se zástupci zaměstnavatelů a odborových organizací: cílem jednání bude stanovit ambiciózní program modernizace pro nadcházející desetiletí a také cíle pro kratší období, které budou pravidelně revidovány.

Kodaňský proces o posílené evropské spolupráci v oblasti odborného vzdělávání byl zahájen v roce 2002 a je revidován každé dva roky. Posílil rozvoj společného přístupu k hodnocení, který spíše než na délku studia či typ organizace klade důraz na dosažené výsledky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám