Hlavní obsah

SOLVIT a Občanský rozcestník pomáhají žít, pracovat a podnikat ve EU

Právo, ťas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stále více Evropanů využívá poradenské a asistenční služby EU, pokud hledají konkrétní odpovědi na své otázky a rychlá řešení svých problémů, s nimiž se setkávají na vnitřním trhu. Shodují se na tom závěry výročních zpráv služeb SOLVIT a Občanský rozcestník, které zveřejnila Evropská komise.

Článek

Tyto dvě zdarma poskytované asistenční služby pomáhají evropským občanům a podnikům maximálně využívat jejich práva v rámci vnitřního trhu. Ze služby SOLVIT se stala doplňková a praktická alternativa k formálním řízením pro porušení práva, díky níž mohou občané a podniky zastávat místo na vnitřním trhu, které jim náleží.

Komisař Michel Barnier odpovědný za vnitřní trh a služby uvedl: „Vnitřní trh není byrokratická konstrukce. Ve své podstatě má usnadnit občanům jejich každodenní život  a firmám jejich podnikání v EU. Mají-li občané a podniky skutečně využívat výhod vnitřního trhu, musí mít možnost vykonávat svá práva v praxi. SOLVIT a Občanský rozcestník jsou dva nepostradatelné nástroje, které Evropanům pomáhají lépe chápat, využívat a bránit svá práva v EU.“

Jak funguje SOLVIT

Díky rostoucímu počtu úspěšně vyřešených případů SOLVIT jasně přispěl k lepšímu fungování vnitřního trhu. V roce 2009 SOLVIT pomohl rekordnímu počtu 1500 podniků a občanů, kterým orgány veřejné správy některého z států EU kladly překážky při uznání jejich práv na vnitřním trhu. V porovnání s předchozím rokem je to o 54 % více.

Oblastmi, ve kterých se problémy vyskytovaly nejčastěji, byly právo k pobytu, sociální zabezpečení a uznávání odborných kvalifikací. Úspěšně bylo vyřešeno 86 % případů a průměrná doba řešení případu byla 59 dnů, což je znatelně méně, než lhůta 10 týdnů, kterou si SOLVIT pro řešení případu stanoví.

Počínaje rokem 2007 je počet případů, kterými se služba SOLVIT zabývá, vyšší než počet formálních stížností a řízení pro porušení práva v oblasti vnitřního trhu. Krátké lhůty, v jejichž rámci SOLVIT pracuje, a jeho vysoká úspěšnost z této služby činí efektivní alternativní nástroj k řízením pro porušení práva, což je dobrá zpráva pro občany a podniky požadující rychlé řešení svých problémů.

Právní poradenství Občanského rozcestníku

V roce 2009 Občanský rozcestník zdarma poskytl praktické právní poradenství ve lhůtě tří pracovních dnů přibližně 12 000 občanů, což v porovnání s předchozím rokem představuje nárůst o 8,5 %. Většina položených otázek se týkala sociálního zabezpečení, práva k pobytu, práce, vstupních procedur, motorových vozidel a daní.

Služby SOLVIT a Občanský rozcestník

Evropská komise a členské státy zřídily síť SOLVIT v roce 2002, aby občanům a podnikům pomáhala překonávat praktické problémy vzniklé nesprávným uplatňováním práva EU orgány státní správy. SOLVIT stěžovatelům poskytuje pragmatická řešení ve lhůtě deseti týdnů. SOLVIT je bezplatná a snadno použitelná služba. Stížnosti lze podat v rodném jazyce prostřednictvím internetového formuláře nebo je možné se obrátit na centrum SOLVIT členského státu.

Občanský rozcestník poskytuje občanům EU zdarma konkrétní poradenství ohledně otázek a problémů, s nimiž se setkali při výkonu svých práv na vnitřním trhu v jiné zemi EU – například při získání povolení k pobytu, sociálního zabezpečení nebo uznání kvalifikace. Občané mohou klást dotazy ve svém vlastním jazyce. Do tří pracovních dnů obdrží od právního odborníka jednak odpověď v tomto jazyce, jednak informace o tom, kde naleznou další pomoc (odkaz na „rozcestník“).

V roce 2009 byly ve třech hlavních městech (v Dublinu, Berlíně a Madridu) služby poskytované Občanským rozcestníkem doplněny o poradenské služby poskytované osobně, „tváří v tvář“. Rozsah asistenčních služeb dostupných občanům EU pro lepší využití jejich práv na vnitřním trhu se tak rozšířil.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám