Pokud se s trémou nevypořádáte, váš projev tím bude zbytečně poznamenán. Přitom existuje mnoho receptů, jak ji zaplašit. Nejlepším způsobem, jak se zbavit nervozity před veřejným proslovem, je častý trénink.

Extrémním průkopníkem této metodiky byl řecký řečník Demosthenes ve 4. století před naším letopočtem. Dnes naštěstí není nutné, abyste si po jeho vzoru vkládali pod jazyk oblázky a pokoušeli se překřičet mořský příboj, jak s oblibou činíval tento patron všech řečníků.

Pro začátek postačí, když se budete snažit co nejčastěji nahlas komunikovat se svým okolím. Tím se zbavíte strachu z veřejného proslovu, protože si na něj budete zvolna zvykat a postupem času vám nebude činit potíže ani komunikace s lidmi, které vidíte poprvé - například při setkání s novými obchodními partnery.

Pomáhá sebedůvěra, cvičení i připravenost

Dobrá cesta, jak na trému vyzrát, je přesvědčit sám sebe, že váš projev není zas až tak klíčový. Vnitřně se ujistěte v tom, že kvůli vašim případným nedostatkům v proslovu se svět nezboří a vám za ně nehrozí žádný strašný trest, natož že byste kvůli něčemu takovému měli přijít o práci.

Jako zbraň proti trémě lze použít i nejrůznější dechová cvičení. Hluboký nádech a výdech přispěje k celkovému zklidnění vaší mysli. Dechová cvičení lze také dobře doplnit vypitím jednoho či dvou doušků tekutin. Ale pozor – vyhněte se alkoholu, ať vás kdo chce přesvědčuje, že proti trémě je nejlepší dát si „panáka.“ Nejlepší je čistá studená voda.

Důležitá je rovněž připravenost. Pokud ji podceníte, je mnohem pravděpodobnější, že zčistajasna budete mít „okno“ a tréma se vrátí. Proto se vyplatí i opakovaně zkontrolovat, zda vám nechybí klíčové podklady. Máte-li obavy, že i přesto na něco podstatného zapomenete, sepište si tzv. vodítko - nejdůležitější body projevu, které vám pomohou v orientaci. Jak totiž hlásá známé přísloví, štěstí přeje především připraveným.