Vývojáři to mají v poslední době těžké. Nová generace televizních konzolí je zatím v nedohlednu, a tak musí pracovat s několik let starými herními systémy.

Posouvat grafiku na novou realističtější úroveň už není kvůli výkonnostním limitům příliš možné, což je koneckonců jeden z důvodů, proč se vedle televizních konzolí stále častěji objevují hry pro klasické stolní počítače.

Současná generace televizních konzolí - Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4 a Nintendo Wii U - svým výkonem na nejmodernější herní sestavy nestačí. Ty tak nabízejí možnost hrát například na více monitorech najednou. To konzole neumí.

Výkonnostní limity

Problém je ale v tom, že tvůrci zpravidla vytvářejí nové hry pro konzole a zároveň také pro počítače. Výsledek je jasný, výkonnostní limity konzolí představují omezení také pro počítače. Vývojáři se jednoduše nechtějí připravit o početnou základnu fanoušků konzolí, kterých je v součtu stále více než v případě hráčů na PC.

Spíše než na oslnivou grafiku věrně kopírující realitu, kterou ve dnešní době nabízí každý druhý titul, se tak snaží u nových her zaujmout především originálním příběhem. Ten zpravidla opepří akčními scénami.

Najdou se ale i výjimky, kdy se tvůrci nových her snaží o jediné - na první pohled vyrazit uživateli dech. Jak to vypadá v praxi, ukazuje krásně titul Superhot, který představujeme i v našich tipech. Grafika je tak jednoduchá, že málokdo uvěří, že jde o hru z 21. století. A v praxi to stejně funguje...

Éra virtuální reality

I když jsou nové televizní konzole zatím v nedohlednu, hráče přesto čekají v nadcházejících měsících velké změny. Na pulty obchodů se totiž derou stále nové a nové systémy pro virtuální a rozšířenou realitu.

Jde v podstatě o speciální helmy, které mají odsunout klasické monitory a televizory na druhou kolej. Hráče totiž dokážou vtáhnout do děje daleko lépe, než kdyby koukal na plochou obrazovku. Vše se totiž odehrává v reálném čase okolo něj a on je v samém centru dění.

Do prodeje se chystají podobné headsety od Microsoftu, HTC či Samsungu.

Unravel: potěší i rozesměje

V Unravelu hráči sledují osud bavlněného panáčka Yarnyho, který musí posbírat vzpomínky jedné rodiny. Potuluje se nádhernou severskou krajinou a překážky, na které naráží, musí zdolat pomocí bavlny, ze které je zhotoven. Čím dál se v jednotlivé úrovni dostává, tím menší je, protože neustále odmotává kousek ze sebe sama.

Video

Upoutávka na hru Unravel

Zdroj: archiv tvůrců

Záchytné body jsou tak vyřešeny nalezením většího klubka bavlny, kde si ji Yarny znovu namotá a může pokračovat dál ve svém dobrodružství. Kouzlo Yarnyho však nejvíce spočívá v jeho pohybech a reakcích na prostředí. Když mu něco spadne na hlavu, tak se za ni chytí. Když vstoupí na led, tak mu roztomile podkluzují nohy, či když při lítání na papírovém drakovi za ním vlaje, nechává se unášet proudem vzduchu.

Yarny tak nejčastěji řeší, jak se dostat z bodu A do bodu B, a tak hráč musí bavlnou šetřit. Někdy si stačí udělat most či se pouze zhoupnout pomocí udělání uzlíku na určitém místě. Jindy musí špagát bavlny více napnout, aby vytvořil pružinu a mohl se odpérovat na vyvýšené místo.

  • Platformy: PC, Xbox One, PlayStation 4 

Firewatch: dobrodružství v nespoutané krajině

Píše se rok 1989 a hráč se ocitá v roli Henryho. Ten utíká z problémové situace, kdy jeho manželka Julie onemocněla Alzheimerem a došla do takového stadia, že si ji vzali do péče její rodiče. Henry, aby si vyčistil hlavu, se přihlásil k letní práci ve Wyominském parku jako místní strážce.

Video

Upoutávka na hru Firewatch

Zdroj: archiv tvůrců

Henry vybaven svou krosnou vyráží do šošonské rezervace a míří ke své strážní věži, kde na něj čeká vysílačka, která ho spojí s jeho nadřízenou Delilah. S tou se postupně poznává a ta mu dává úkoly, které jako strážce místní rezervace musí plnit. Po chvilce se však rozjede až thrillerový příběh, který bychom neradi vyzradili. Ten právě patří k tomu nejlepšímu, spolu s dialogy mezi ústřední dvojicí a hudbou, co Firewatch nabízí.

Dialogy jsou rozhodně tou nejsilnější stránkou. Na začátku spíše mrzutý Henry si pomalu buduje vztah s Delilah. Ta je ale docela oprsklá, a tak využívá každé příležitosti, jak si z Henryho vystřelit či ho donutit k odpovědi na otázku, kterou mu položila. To vše pouze přes vysílačky, protože Delilah je na strážní věži.

  • Platformy: PC, PlayStation 4 

Superhot: netradiční střílečka

Superhot vyšel původně v roce 2013 jako prototyp v rámci soutěže 7 Days FPS Challenge, v níž měli vývojáři za úkol vytvořit během sedmi dnů funkční prototyp hry. Po úspěšném přijetí se tvůrci rozhodli pro vývoj plnohodnotné verze. Ta je nyní hotová. Čím prototyp uchvátil hráče a proč se tolik těšili na plnohodnotnou verzi, je právě netradiční hratelnost.

Video

Upoutávka na hru Superhot

Zdroj: archiv tvůrců

Na první pohled vypadá Superhot jako tradiční střílečka s jednoduše stylizovaným zpracováním. Jenže má to háček. Čas ve hře plyne pouze v momentě, kdy se pohybuje hráč. Díky tomu se ze Superhotu stává něco mnohem víc - zčásti logická střílečka, zčásti neskutečně akční až filmový titul.

Žádná jiná hra totiž ostatním nedovolila dát pěstí protivníkovi, v tentýž moment chytit ve vzduchu letící pistoli, vyhnout se kulce, která na něj míří, a nakonec ještě zastřelit toho, kdo po hlavním hrdinovi vystřelil. Vesměs je to generátor akčních scén z filmů, ale hodně zábavný.

  • Platformy: PC, později bude také Xbox One

XCOM 2: souboje s mimozemšťany

V novém XCOMu 2 se hráči opět ujímají role komandéra, který musí odvrátit již proběhlou invazi mimozemšťanů. Ti totiž vyhráli nad lidstvem a i přes veškerou propagandu, podle níž je vše v pořádku a lidé z jejich přítomnosti těží, to není úplně pravda.

Video

Upoutávka na hru XCOM 2

Zdroj: archiv tvůrců

Hráč, tedy komandérusedá do velicí pozice odboje proti mimozemšťanům a k tomu nyní disponuje vzdušnou základnou zvanou Avenger. Ta je původně mimozemskou lodí, kterou nyní obstarává doktorka Shenová - dcera Raymonda Shena z předešlého dílu.

Základnu hráč musí opět rozšiřovat o nová oddělení, aby získal nové technologie, mohl rekrutovat více vojáků či navazovat kontakt s dalšími členy odboje v ostatních regionech ve světě. To vše jde ruku v ruce se získáváním předmětů při soubojích s mimozemšťany a jejich podporovateli ze společnosti Advent.

Průběh jednotlivých misí je řešen opět tahově. Nejdříve je na tahu hráč a poté umělá inteligence v roli mimozemšťanů. Většinu misí začíná hráč ve skrytém režimu, kdy o něm nepřátelé netuší. To mu dává možnost správně si rozložit jednotlivé vojáky a při útoku co nejvíce zranit nepřítele.

  • Platformy: PC
Hry z tohoto článku můžete získat na Hry.cz: