Zákazníci jsou účelově prozváněni. Volající nechá jejich telefon vyzvánět velice krátce a očekává, že zavolají zpět. Pak nastupuje obyčejná lidská zvědavost, slušnost, nebo dokonce pracovní povinnost. Ve spěchu či zmatku člověk přehlédne, o jaké číslo se jedná, a následný odchozí mezinárodní hovor je mu naúčtován podle patřičné zóny.

„Jedná se o klasický tzv. wangiri scénář, který se naposledy odehrál minulý týden na Slovensku,” uvedl Grund. Čeští mobilní operátoři drtivou většinu těchto čísel už zablokovali, útok však stále probíhá. Počet těch, kdo zavolali zpět, se pohybuje v rámci stovek zákazníků.

„Pokud najdete v nepřijatých hovorech neznámé číslo, ujistěte se, že začíná českou mezinárodní předvolbou 420, a že tedy při volání zpět nebudete volat mezinárodně,“ varuje Grund.

Jak wangiri funguje?
Podvodníci, kteří wangiri (nebo také „one ring and cut“) scénář organizují, ho realizují prostřednictvím alternativního či IP operátora, jimž je ukraden číselný rozsah. Zákazník, který volá zpět například do Alžíru, hovor do těchto zemí nikdy neuskuteční, protože je přesměrován. Podvodník následně profituje z propojovacích poplatků. Dopátrat se původce je v těchto případech téměř nemožné.