Hlavní obsah

Spor o datové tarify skončí u soudu, dTest žaluje O2

Novinky, mif

Tuzemský operátor O2 před měsícem oznámil radikální změnu svých datových tarifů. Uživatele, kteří vyčerpají datový limit svého tarifu, bude nově odstřihávat od internetu, nebo je donutí si připlatit za další datový balíček. To se nelíbí Spotřebitelské organizaci dTest, která na O2 kvůli chystaným změnám podala žalobu.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Organizace se snažila v minulých týdnech apelovat na operátora, aby chystanou změnu nezavedl. „Vyjednávání s O2 nevedlo k tomu, aby operátor změnil svůj postoj, a proto jsme na něj podali žalobu na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům,“ uvedl mluvčí dTestu Vojtěch Dřevíkovský.

„V žalobě navrhujeme, aby soud označil změnu podmínek a ceníku operátora O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat. Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem,“ doplnil Dřevíkovský.

Mluvčí O2 Lucie Pecháčková Novinkám potvrdila, že jednání s dTestem proběhla. Zároveň připustila, že názory organizace a operátora na chystanou změnu se liší. „To, že nemáme stejný pohled, však neznamená, že klameme spotřebitele,“ podotkla Pecháčková.

„Návrh na nařízení předběžného opatření ani žalobu nám zatím soud nezaslal. Jsme připraveni náš výklad vysvětlit v rámci soudního řízení a poskytnout soudu v tomto směru maximální součinnost a všechny potřebné informace,“ konstatovala mluvčí O2.

Konec FUP limitu

O2 doposud praktikovalo prakticky stejný postup jako zbylí operátoři – zákazníci se tedy mohli setkávat s pojmem FUP limit. Za touto zkratkou se skrývá anglický pojem Fair Use Policy (politika férového použití). V praxi tak měli uživatelé v rámci paušálních služeb nastaven určitý limit pro přenesená data – například 1 GB. Když jej vyčerpali, připojení se jim automaticky zpomalilo.

Pokud chtěli surfovat opět vyšší rychlostí, museli si dokoupit další datový balíček. To jinými slovy znamená, že pokud jim stačilo pomalé připojení, nikdo jejich přístup k internetu a počet stažených dat jakkoliv neomezoval.

To se ale nyní chystá O2 od 15. července změnit. „Operátor O2 od poloviny července již nebude svým zákazníkům nabízet nezpoplatněná data nad rámec datového limitu,“ uvedla pro Novinky.cz Pecháčková.

Až 250 Kč navíc

To znamená, že zákazníkům O2 přestane od zmiňovaného data po vyčerpání datového balíčku připojení úplně fungovat, jak Novinky.cz informovaly již dříve. [celá zpráva]

Po vyčerpání základního objemu dat se uživatelé budou moci opět připojit, pokud dokoupí jednorázový datový balíček, nebo budou mít aktivovanou službu automatického dokupování dat. V takovém případě se jim strhnou peníze z účtu rovnou po vyčerpání datového limitu. Řešením samozřejmě může být i pořízení dražšího tarifu, který má vyšší objem dat.

Ceny balíčků a jejich velikost se budou lišit podle zvoleného mobilního tarifu. Například za 200MB balíček u tarifu Free O2 Plus lidé zaplatí bez koruny rovnou stovku. Ceny dalších balíčků naleznete v tabulce níže:

Ceny datových balíčků u O2
TarifBalíčekCena
Free O2 6050 MB49 Kč
Free O2 Plus200 MB99 Kč
Free CZ1,5 GB149 Kč
Free Evropa3 GB199 Kč
Kůl200 MB49 Kč
Kůl 1 GB1 GB99 Kč
Mobilní internet 1,5 GB1,5 GB149 Kč
Mobilní internet 5 GB5 GB249 Kč

Smlouvu ukončit nepůjde

Podle Pecháčkové ale chystaná změna není důvodem k tomu, aby mohli lidé bez sankcí ukončit své smlouvy. „Nezpoplatněná data nad rámec balíčku jsou pouze doplňkovou službou k hlasovým tarifům,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí O2.

Právě to je ale jedna z věcí, která vadí dTestu. „Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí,“ konstatoval Dřevíkovský.

Podobný názor má také Český telekomunikační úřad (ČTÚ). „Přistoupí-li operátor k úpravě datových tarifů a aplikace FUP, jde čistě o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. V takovém případě ale musí být splněny všechny zákonem dané podmínky. Obecně tedy platí, že operátor musí patřičným způsobem informovat své zákazníky o chystané změně a umožnit jim na tuto změnu reagovat tím, že dovolí ukončit smlouvu na dobu určitou předčasně bez sankcí,“ odpověděl na dotaz Novinek mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Ten zároveň poradil, jak zákazníci mají postupovat, pokud jim připojení bude skutečně po 15. červenci odstřiženo. „Pokud zmiňovanou možnost účastníci nedostanou, mohou vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ,“ konstatoval Drtina.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám