S využitím virtuální reality při návrzích automobilů se pochlubila například německá automobilka BMW, jak uvedl server Engadget. Její zaměstnanci budou speciální brýle používat k vizualizaci nových interiérů, ale pochopitelně také exteriérů.

Zjednodušeně řečeno: konstruktéři budou moci nové vozy osahat prakticky hned, jak budou hotové jejich návrhy ve virtuálním světě. Snadno si tak uvědomí například to, že věnec volantu brání ve výhledu na přístrojovou desku, což v náčrtcích nemuselo být na první pohled vidět.

Simulovat jde město i terén

Tím ale možnosti nové technologie nekončí. Simulovat totiž bude možné klidně i celé město nebo obtížný terén. Ve virtuálním světě tak budou konstruktéři schopni spočítat i fyzikální vlastnosti jednotlivých vozů. S ohledem na získaná data pak budou moci návrhy poupravit, aniž by to zruinovalo firemní rozpočet.

Chytré brýle HTC Vive

Chytré brýle HTC Vive

FOTO: archív výrobce

V podstatě tak v BMW budou schopni ušetřit milióny za nepovedené koncepty. Ty se totiž budou stavět až po detailním otestování vozu v rámci virtuální reality. A přeci jen pořízení virtuálních brýlí – v tomto případě HTC Vive v hodnotě 20 000 Kč – je daleko levnější.

Sluší se ještě zmínit, že německá automobilka se bude snažit při svých návrzích propojit virtuální svět s tím skutečným. Testy tedy budou probíhat ve speciálních skeletech připomínajících skutečné vozy, jak je vidět na některých snímcích v tomto článku. Uživatel tedy bude mít pocit, jako kdyby skutečně seděl v autě, a prostřednictvím speciálních brýlí si bude prohlížet pouze detaily.

Virtuální realita v autosalonech?

Není bez zajímavosti, že podobné systémy by se jednou mohly objevit také v autosalonech. Zájemci o nový vůz v nějaké speciální úpravě by si jej mohli detailně prohlédnout ve virtuální helmě ještě před tím, než bude vyroben v továrně.

Díky skeletu a speciálním brýlím propojí automobilka virtuální svět s tím skutečným.

Díky skeletu a speciálním brýlím propojí automobilka virtuální svět s tím skutečným.

FOTO: archív výrobce

S virtuální realitou podle serveru Extreme Tech koketuje BMW už od 90. let minulého století, podobně jako řada konkurenčních automobilek. Současná generace virtuálních brýlí je ale tak vyspělá, že návrh působí v počítačově vytvořeném světě daleko reálnějším dojmem. Právě proto se podobné moderní systémy budou využívat daleko častěji.

Nejen automobilkám by mohly brýle pro virtuální a rozšířenou realitu, které v letošním roce zažívají boom, ušetřit nemalé peníze. Pokukuje po nich například i Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).
 [celá zpráva]

Virtuální vs. rozšířená realita

Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.

Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od skutečného světa. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.

Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.