Budoucnost televizní zábavy je v propojení s internetem; jsou o tom alespoň přesvědčeni všichni přední světoví výrobci televizorů. "Smart-TV", využívající webové aplikace podobně jako chytré telefony, totiž nechybí v expozici prakticky žádného z nich. Jihokorejský Samsung se dokonce prezentuje chytrou televizí s technologií OLED (Organic Light Emitting Device), která umožňuje vyrobit ultratenkou obrazovku s desetkrát kontrastnějším obrazem, než nabízejí běžné modely na trhu.

OLED se kvůli své vysoké ceně doposud uplatňovala především u menších přístrojů, jako jsou mobilní telefony. Na vyšší cenu se zákazníci musejí zatím připravit i u televizorů. Například OLED televize od LG Electronics, kterou firma v Berlíně vystavuje i v 3D provedení, bude na německém trhu stát okolo 9000 eur (přes 220 000 Kč). Její předností je však tloušťka pouhé čtyři milimetry a hmotnost jen deset kilogramů.

Ke sledování 3D obrazu jsou i novinky potřeba speciální brýle

Nový televizor od LG má úhlopříčku 84 palců a rozlišení Ultra Definition

FOTO: LG

"OLED ještě úplně nepatří na masový trh," domnívá se Laurent Abadie, evropský šéf firmy Panasonic, která OLED displeje vyvíjí společně s konkurentem Sony. Stále prý vidí velký potenciál hlavně u LCD technologie.

Panasonic na berlínském výstavišti poutá pozornost především obří plazmovou 3D televizí s úhlopříčkou 145 palců, u které ke sledování nejsou potřeba speciální brýle. Pyšní se i rozlišením 8K, které mnohonásobně překonává Full HD. Její uvedení na trh je ale prý hudbou vzdálené budoucnosti. Do prodeje teprve míří zařízení s rozlišením 4K, které v Berlíně předvádí například Toshiba nebo Sony.

Samsung Galaxy Camera

Samsung Galaxy Camera

FOTO: Samsung

Kromě televizí chce Panasonic u evropských zákazníků zabodovat také technikou pro domácnosti a kuchyně, kterou na Mezinárodní výstavu audiovizuální techniky, jak se IFA oficiálně nazývá, přivezl úplně poprvé. Stejně jako je to už běžné u chytrých televizí, přitom sází na dálkové ovládání chytrými telefony, pomocí nichž mohou uživatelé nastavovat klimatizaci, mikrovlnou troubu nebo pračku.

Tahákem Samsungu na výstavišti je nový šestnáctimegapixelový digitální fotoaparát Galaxy Camera vybavený platformou Android a připojením na WiFi a 3G nebo 4G sítě. Velký zájem vzbuzuje rovněž druhá generace úspěšného křížence tabletu a chytrého mobilu Galaxy Note. Toho původního Jihokorejci prodali přes deset miliónů kusů a nyní doufají, že s "dvojkou" toto číslo ještě vylepší.

Samsung Galaxy Note II

Samsung Galaxy Note II

FOTO: Samsung

Ve snaze co nejvíce se odlišit od lídra na trhu s plochými počítači, americké firmy Apple a jejího iPadu, sází řada výrobců vedle klasických tabletů na hybridy, dotykové počítače, které lze spojit s klávesnicí a pracovat na nich jako na laptopu nebo ultrabooku. K takovým patří například Ativ Smart PC od Samsungu nebo Vaio Duo 11 od Sony. "Je to další fáze tabletové revoluce," tvrdí manažer Sony Kunimasa Suzuki.

Sony se podobně jako Toshiba nebo Asus chystá zaútočit na předvánoční trh i s tablety s novým operačním systémem Windows 8 od společnosti Microsoft. Vybaven jím bude také první vlastní tablet od Microsoftu nazvaný Surface.

Video

Microsoft Surface

Zdroj: Youtube.com

Novinka bude k dispozici ve dvou verzích. Levnější se čtyřtisícovou cenovkou bude postavena na mikroprocesorech ARM, které používají i některé chytré telefony. Výkonnější varianta by pak měla stát 16 tisíc korun. Právě tento dražší model by měl podle současného šéfa Microsoftu Steva Ballmera konkurovat moderním laptopům, jako jsou například ultrabooky.

Obě verze budou vybaveny speciálním krytem, který po jednoduchém nacvaknutí bude sloužit jako klávesnice. Na zadní straně zařízení pak bude umístěn speciální výklopný stojánek, díky kterému půjdou jednoduše sledovat filmy.

IFA to ale nejsou jen televizory, počítače a chytré telefony. K vidění a vyzkoušení jsou i nejnovější čtečky elektronických knih, herní zařízení, navigace, audiotechnika nebo domácí spotřebiče. Pořadatelé věří, že minimálně zopakují loňský rok, kdy na výstaviště zavítalo přes 200 000 návštěvníků a uzavřely se tu obchody za 3,7 miliardy eur (92 miliard Kč).