Hlavní obsah

Konec Googlu v Austrálii? Pomůže Microsoft

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Canberra

Pokud americká společnosti Google v Austrálii zablokuje svůj internetový vyhledávač, s jistotou ho nahradí Microsoft se svým vyhledávačem Bing. Řekl to v pondělí australský premiér Scott Morrison. Google už dříve upozornil, že svůj vyhledávač zablokuje, pokud Canberra prosadí zákon, kterým by velké internetové společnosti jako Google a Facebook donutila, aby platily mediálním firmám za právo používat jejich obsah.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

Australský premiér od té doby jednal s šéfem Microsoftu o tom, že by na místo Googlu nastoupil vyhledávač Bing.

„Mohu vám sdělit, že Microsoft si je celkem jist, že by na tom Australané nebyli hůře,“ řekl Morrison sdružení novinářů National Press Club of Australia. „Jsou to velké technologické společnosti a pro Austrálii je, myslím, důležité nastavit pravidla, která jsou nejvhodnější pro naše lidi,“ pokračoval. „Ke správnému fungování demokracie je nezbytné udržitelné zpravodajské prostředí, jemuž se dostává obchodní podpory,“ dodal.

Google hrozí Austrálii zablokováním vyhledávače

Internet a PC

Ačkoli je Bing v Austrálii druhým nejpoužívanějším vyhledávačem, pokrývá pouze 3,7 procenta trhu. Google tvrdí, že jeho podíl činí 95 procent. Šéf Microsoftu Satya Nadella začal s Morrisonem jednat minulý týden. Microsoft se k věci zatím nevyjádřil.

Austrálie se chystá schválit zákon, který by donutil technologické giganty domluvit se s místními vydavateli a zpravodajskými médii na platbách za jejich obsah vložený do výsledků vyhledávání nebo zpravodajství. Pokud by se strany nedomluvily, vláda by jmenovala arbitra, který by o ceně rozhodl.

V lednu Google podepsal dohodu o placení autorských práv s lobbistickým sdružením Alliance de la presse d’information générale (Apig), které zastupuje francouzské celostátní a regionální deníky. Podle prohlášení se platby francouzským vydavatelům budou vypočítávat individuálně „na základě takových kritérií, jako je například přínos k politickým a obecným informacím, objem denně vydaného materiálu anebo množství čtenářů na internetu za měsíc“.

Australskému plánu americký internetový gigant vzdoruje, protože by měl méně kontroly nad tím, kolik by za zpravodajský obsah musel platit.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám