Hlavní obsah

Zombie routery chystaly útok v Německu a Británii, stejný vir dříve odstavil Twitter

Novinky, Jan Potůček, eset.cz

Říjnový masový výpadek sociální sítě Twitter, ale také internetového obchodu Amazon nebo Facebooku ve Spojených státech, k němuž došlo při masovém DDoS útoku přes zařízení napojená na sítě Internetu věcí, se tento týden v menším měřítku zopakoval v Německu a ve Velké Británii.

Foto: 123rf.com

Ilustrační fotografie

Článek

K útokům vedeným na infrastruktury konkrétních operátorů hackeři opět využili botnet Mirai. Začátkem týdne se útočníkům podařilo odstavit síť pro Internet věcí německé telekomunikační společnosti Deutsche Telekom.

Výpadek se dotkl 900 tisíc zákazníků, kteří nemohli využívat chytrá zařízení ve svých domácnostech a připojit se k internetu. Původní záměr hackerů byl ale mnohem ambicióznější: plánovali využít domácí routery zákazníků Deutsche Telekomu k masivnímu DDoS útoku, který by byl podobně rozsáhlý jako říjnový výpadek internetových služeb ve Spojených státech.

Jeden z hlavních serverů, jehož prostřednictvím byl veden útok, se podle webu Infosecurity-magazine.com nacházel v Kyjevě a byl zapsán pod pseudonymem Peter Parker (skutečné jméno filmového Spidermana). Výpadky sítě Deutsche Telekom ovlivnily nejen internet, ale také hlasové a televizní služby poskytované touto společností.

„Sledujeme nový nebezpečný trend. V září se udál útok na webové stránky Briana Krebse o síle 665 gigabitů za sekundu, v říjnu ve Spojených státech šlo o více než 1 terabit. Pro srovnání – průměrný datový tok českého peeringového uzlu NIX.cz je přibližně 250 gigabitů za sekundu. Je zřejmé, že takovému útoku se lze bránit jen za velmi vysokou cenu,“ upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel antivirové společnosti ESET.

Britové museli resetovat routery

Jen několik dní po útoku na infrastrukturu Deutsche Telekom se s podobnými problémy potýkala britská pošta a mobilní operátor TalkTalk. Zákazníci těchto společností byli odříznuti od internetového připojení poté, co někdo na dálku vypnul jejich domácí routery. Po jejich restartování připojení opět bez problémů fungovalo.

Bezpečnostní experti předpokládají, že k tomuto útoku byla použita jedna z nejnovějších verzí botnetu Mirai. Výpadek probíhal podobným způsobem jako u Deutsche Telekomu a dotkl se 100 tisíc zákazníků. Britská BBC informovala, že odstavenými routery byly modely ZyXEL AMG1302, používané britskou poštou, a D-Link DSL-3780, který svým zákazníkům poskytuje operátor TalkTalk.

Bezpečnost musí být vždy komplexní a je nutné zabezpečit každé zařízení, které má přístup na internet.
Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti ESET software spol. s r. o.

„Router je povětšinou vnímán jako v uvozovkách hloupé zařízení, o které není potřeba se starat, ale opak je pravdou. Jednoduchou prevencí jsou v tomto případě pravidelná aktualizace firmwaru routeru, změna výchozího hesla a správná konfigurace, například zákaz dostupnosti administračního rozhraní z internetu,“ vypočítává Miroslav Dvořák ze společnosti ESET.

Základní chybou mnoha internetových uživatelů je používání výchozího hesla routeru, které bylo nastaveno od poskytovatele internetového připojení nebo od jeho výrobce a jež lze velmi jednoduše zjistit. Takový uživatel se pak vydává v milost či nemilost internetového útočníka.

„Rádi bychom ujistili naše zákazníky, že z napadených zařízení neunikla žádná jejich osobní data. Identifikovali jsme zdroj problému a nasadili řešení, které v současné době chrání všechny naše zákazníky,“ citovala BBC mluvčího britské pošty. Podle Miroslava Dvořáka však nestačí chránit pouze routery. „Bezpečnost musí být vždy komplexní a je nutné zabezpečit každé zařízení, které má přístup na internet. Počítač, mobilní zařízení a další. Nejlepším nástrojem ochrany je v tomto případě aktualizovaný a spolehlivý nástroj internetové ochrany,“ radí Dvořák.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám