Jde o stejný trik, který v uplynulých měsících používali počítačoví piráti již několikrát. Nyní ale nejspíše sázejí na to, že uživatelé nebudou v předvánočním shonu tak opatrní.

Vše začíná nevinnou zprávou na Facebooku nebo jiné sociální síti. „Podvodník osloví klienta pod profilem někoho z jeho přátel s žádostí o zaslání nějakého finančního obnosu – obvykle ve výši 30 až 50 Kč,“ uvedli zástupci banky.

„Klientovi následně přes Facebook pošle odkaz na platební bránu a požádá ho o výběr banky. Následně po výběru banky se zobrazí podvodná přihlašovací stránka internetového bankovnictví. Pokud klient údaje vyplní, podvodník je okamžitě zneužije,“ stojí v prohlášení České spořitelny.

Ukázka podvodné platební brány

Ukázka podvodné platební brány

FOTO: Česká spořitelna

Problém podvodníkům nedělají ani potvrzovací SMS zprávy. „Aby se podvodník dostal k potvrzovací SMS zprávě, sdělí klientovi, že má nějaký problém s telefonem, a požádá, jestli si může nechat poslat autorizační SMS na telefon klienta s tím, aby mu ji klient následně přeposlal. Pokud tak klient učiní, může přijít o daleko vyšší částku. Skutečný majitel profilu, kterým podvodník klienta osloví, o podvodu pravděpodobně vůbec netuší,“ konstatovali zástupci banky.

„Upozorňujeme, abyste na podobnou zprávu v žádném případě nereagovali a nezadávali požadované údaje. Pokud jste to už ale udělali, doporučujeme vám okamžitě kontaktovat naši bezplatnou informační linku 800 207 207 a zablokovat přihlašovací údaje k vašemu internetovému bankovnictví,“ uzavřeli zástupci banky.

Podobně by lidé měli postupovat nejen v případě, že mají účet u České spořitelny, ale také v případě jiných finančních institucí. Pokud se tedy takovýmto způsobem nechali od kyberzločinců napálit, měli by co nejdříve kontaktovat svou banku.