America Onlina a internetový portál Yahoo úzce spolupracují se společností Goodmail, která systém zpoplatnění e-mailů vytvořila. AOL, Yahoo a Goodmail si pak z každého odeslaného e-mailu, který bude zpoplatněn, rozdělí zisk mezi sebe.

Výkonný šéf firmy Goodmail Richard Gingras dodal, že neziskové společnosti, které rozesílají velké množství e-mailů, dostanou určitou slevu. Bližší podrobnosti však Gingras nesdělil.

AOL začne testovat zpoplatňování e-mailů do měsíce. Yahoo tento systém uvede do provozu o několik týdnů později. Firma uvedla, že bude vyžadovat poplatky pouze za elektronické zprávy, které mají obchodní charakter nebo se týkají finančních transakcí.

Protestuje více než 15 miliónů lidí

Proti snahám AOL a Yahoo již protestuje odhadem 15 miliónů uživatelů e-mailů, kteří jsou organizovaní přes stránky DearAOL.com.

"Magie internetu spočívá v tom, že je zdarma a je tak otevřený každé malé myšlence, ze které se může stát obrovská idea," uvedl mluvčí organizace MoveOn.org, která proti zpoplatnění e-mailů také ostře vystoupila.

Podle mluvčího AOL však bude společnost i nadále rozesílat e-maily jako dříve, pouze zprávy, které budou placeny přes Goodmail, dostanou nálepku "AOL Certified".

Společnosti AOL i Yahoo dodaly, že neplánují klasické rozesílání zpráv nějak degradovat. To si však nemyslí lidé, kteří proti zpoplatnění e-mailů vystoupili. Podle nich je totiž jisté, že "kvalita služby, která bude i nadále zadarmo a jež bude existovat vedle té zpoplatněné, půjde brzy dolů".