Hlavní obsah

Data z Facebooku nám byla prakticky k ničemu, tvrdí Cambridge Analytica

Psycholog Aleksandr Kogan, přes jehož aplikaci získala firma Cambridge Analytica (CA) přístup k údajům z desítek miliónů účtů na Facebooku, v úterý v britském parlamentu uvedl, že jeho projekt byl pro účely úzce zacílené reklamy nevhodný. Mluvčí CA na následné tiskové konferenci označil data od Kogana za „prakticky k ničemu”, pokud jde o určování osobnostních rysů uživatelů.

Foto: Handout, Reuters

Aleksandr Kogan při slyšení v britském parlamentu

Článek

Kogan je jednou z ústředních postav celého případu, neboť jím vyvinutý osobnostní dotazník je jediným potvrzeným zdrojem CA pro data z Facebooku. „Rozhodně jsme jim data předávali, to je nezpochybnitelné,” řekl Kogan mediálnímu výboru britského parlamentu. Dodal, že bývalý šéf CA Alexander Nix o tomto dříve zákonodárcům lhal.

Data předaná analytické společnosti ale podle Kogana nebyla příliš užitečná, „pakliže je cílem zadávat cílené reklamy na Facebooku”. „Popravdě řečeno, nástroje platformy poskytují společnostem mnohem efektivnější způsob pro oslovení lidí na základě jejich osobností, než je použití hodnocení uživatelů z naší práce,” uvedl psycholog v písemném stanovisku pro poslance.

Záporák z bondovky?

Podobně se vyjadřoval také zástupce CA Clarence Mitchell, podle něhož byly údaje od Kogana „jen o malinko lepší než pouhé hádání”, napsal web deníku The Guardian. Nečestně získaná data prý v rámci práce na kampani současného amerického prezidenta Donalda Trumpa použita nebyla a CA už je smazala. „Cambridge Analytica není žádný záporák z bondovky,” řekl Mitchell, podle něhož je působení společnosti mnohými zkreslováno.

„Takže, jak se zdá, data, za něž utratili milión babek, byla k ničemu. Nepoužili je na Trumpa. Návrh ohledně brexitu selhal. A nejdůležitější bod: Cambridge Analytica není žádný záporák z bondovky. Uf. Jsem ráda, že se vše vyjasnilo," poznamenala na Twitteru reportérka The Guardian Carole Cadwalladrová, která aktivity CA dlouhodobě sleduje a stála za průlomovou reportáží o bývalém analytikovi společnosti Christopherovi Wyliem. V tweetu odkazovala také na práci CA na kampani za odchod Británie z EU, kterou Mitchell předtím popřel.

Facebook dříve uvedl, že díky Koganovi mohla CA tajně získat informace až o 87 miliónech uživatelů. Bývalá manažerka poradenské firmy Brittany Kaiserová přitom před týdnem britskému parlamentu řekla, že CA měla vícero podobných zdrojů informací. Zda vůbec, případně do jaké míry CA přispěla k Trumpovu volebnímu vítězství, nejspíše nelze přesně určit, ale Alexander Nix brzy po něm prohlásil: „V podstatě každé sdělení, které Trump vydal, bylo odvozeno z dat.”

Foto: Novinky/Reuters

Nechám vás v napětí, uvedl Trump v televizní debatě na otázku, zda uzná výsledky voleb

Facebook se omluvil

Skandál kolem britské firmy způsobil velké problémy společnosti Facebook, která se omluvila a slíbila do budoucna lepší ochranu uživatelských dat. Zároveň kritizovala „podvod” ze strany CA a Kogana. „Podle mě si uvědomují, že jejich platforma byla vytěžována zleva zprava tisíci dalších, a já jsem byl pouze ten smolař, kterého nějak spojili s Trumpovou kampaní, a jsme tam, kde jsme,” řekl Kogan.

Deník Financial Times v pondělí informoval o tom, že kontroverzní odborník na podzim 2015 ve Facebooku pracoval jako konzultant. „To, co jsem je učil, byly lekce vyplývající z práce s daty nashromážděnými pro Cambridge Analytica," citoval Kogana list. Facebook ale Financial Times řekl, že o Koganových aktivitách spojených s CA tehdy nevěděl.

Zneužití uživatelských dat Facebooku

Facebook je terčem kritiky kvůli ůniku dat zhruba z 87 miliónů uživatelských účtů. Kauza vypukla v polovině března, kdy se ukázalo, že data zneužila britská společnost Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Facebook zároveň oznámil, že údaje prakticky všech uživatelů ze stejnojmenné sociální sítě se mohly relativně snadno dostat do nepovolaných rukou.

Bylo to dáno tím, že Facebook umožňoval prakticky od svého vzniku hledat osoby podle e-mailu či telefonu, což mohli takzvaní sběrači dat zneužít. Tato funkce byla již zablokována. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám