Snížené pokuty zavádí novela telekomunikačního zákona, která platí od loňského srpna. Operátoři ale operovali s tím, že na nižší pokuty se vztahuje půlroční odklad, který byl primárně určený pro zapracování změn do zákaznických smluv. Podle právního rozboru ČTÚ ale měly firmy nižší pokuty účtovat již od srpna, protože jsou obsažené již v zákoně. To firmy odmítají.

"Jelikož právo zákazníka ukončit smlouvu za uvedených podmínek vyplývá ze smlouvy, nikoli ze zákona, je jednoznačné, že až okamžikem změny smlouvy vzniká poskytovateli služeb povinnost účtovat pouze sníženou kompenzaci," uvedla ve stanovisku Asociace provozovatelů mobilních sítí.

Podle úřadu mohou zákazníci vyšší pokutu od operátora do dvou měsíců reklamovat. Pokud neuspějí, mohou u ČTÚ podat do měsíce námitku. Podle mluvčího Martina Drtiny se regulátor v těchto případech bude klonit na stranu zákazníků.