Ústřední téma "shareconomy" je narůstající fenomén, který se už zabydlel ve světě internetu a sociálních sítí. "Jde o sdílení informací, zdrojů, věcí nebo infrastruktur, díky němuž je možné snižovat náklady a zvyšovat efektivitu," řekl mluvčí veletrhu Hartwig von Sass. Příkladem uplatnění tohoto principu jsou podle něj digitální hudební databanky jako iTunes či Spotify, carsharingové služby nebo webové encyklopedie.

"Především mladá generace už odhalila přednosti ekonomie sdílení a díky internetové technologii jí vtiskla nový život. Skrývá se v ní velký potenciál pro novou udržitelnost, kterou by měli politici i společnost podporovat," tvrdí profesor univerzity v Lünerburgu Harald Heinrichs. Odkazuje přitom na studii McKinseyho globálního institutu, podle níž může produktivita firem díky výměně poznatků a nástrojů vzrůst až o 12 procent.

Cloudové novinky a startupy

Letošní CeBIT se zaměří také na mobilní a cloudové inovace, zpracovávání velkých objemů dat a na začínající firmy na poli informačních technologií, kterým bude vyhrazena celá jedna sekce veletrhu. Takzvané startupy, jež zažívaly boom před rokem 2000, kdy v zámoří vzniklo během internetové horečky mnoho takových společností, totiž v posledních letech zažívají renesanci.

Pořadatelé odhadují, že letošní CeBIT od úterý do soboty navštíví více jak 300 tisíc lidí. Podívat se budou moci na novinky v oblasti zábavní i výzkumné elektrotechniky a softwarových aplikací od téměř 4100 vystavovatelů ze 70 zemí, a to včetně České republiky.

K největším účastníkům tento rok patří společnosti Microsoft, IBM, SAP a Deutsche Telekom. Představí se na něm i letecký a kosmický koncern EADS, jehož šéf Thomas Enders přiveze na zahajovací galavečer první evropské marsovské vozítko Bridget.