Firma by podle analytiků díky ceně i své nabídce digitálních médií, jako jsou knihy, hudba a filmy, mohla dosud neotřesitelné postavení svého rivala na trhu tabletů zviklat. Amazon zároveň oznámil, že uvede novou verzi své čtečky elektronických knih Kindle s dotykovým ovládáním.

Kindle Fire se začne prodávat 15. listopadu a cena 199 dolarů je o 50 dolarů méně, než očekávali analytici. "Prodáme jich milióny," řekl šéf Amazonu Jeff Bezos. Dodal, že tradicí jeho firmy je prodávat prémiové produkty za neprémiové ceny. Amazon v minulosti agresivně zlevňoval čtečky elektronických knih.

Základní verze iPadu stojí 499 dolarů. Novinka od Amazonu má sedmipalcový displej proti desetipalcovému u iPadu. Je tak lehčí, hmotnost mírně přesahuje 400 gramů proti asi 600 gramům u konkurence. Stejně jako iPad bude mít Kindle Fire dvoujádrový procesor. K internetu se připojuje pouze pomocí wi-fi sítí, zatímco některé verze iPadu mají i mobilní připojení. Zařízení na rozdíl od iPadu nemá kameru či mikrofon.

Uživatelé budou moci na Kindlu spouštět aplikace, jejichž nabídka je zatím výrazně nižší než u Applu, sledovat filmy, poslouchat hudbu či si číst knihy a časopisy. Ukládat si je budou moci na disk o velikosti osmi gigabytů, což je polovina toho, co nabízí základní verze iPadu. Amazon ale očekává, že uživatelé budou mít většinu dat v internetových úložištích, což je směr, kterým se po vydání nové verze operačního systému pro své tablety a telefony vydá i Apple. Operačním systémem nového tabletu je upravená verze Androidu od Googlu.

Amazon ve svém tabletu sjednocuje své webové služby s nabídkou aplikací, ale i knih, digitální hudby či filmů a televizních pořadů, které si uživatelé za předplatné pouštějí přes internet. Kindle Fire také bude mít zcela nový internetový prohlížeč Amazon Silk, který by podle firmy díky jejím serverům měl přinést značně rychlejší prohlížení internetu.

Poptávka po tabletech v posledních měsících výrazně roste. Apple, který kraluje trhu, za dosavadních 15 měsíců od uvedení iPadu prodal 29 miliónů těchto zařízení. Jeho úspěch se nikomu z konkurentů nepodařilo zopakovat. Například výrobce telefonů BlackBerry, kanadská společnost Research in Motion, za tři měsíce našel zákazníky jen pro 200 000 svých tabletů PlayBook. To je množství, které Apple prodá za tři dny. S tabletem se spálila například i společnost Hewlett-Packard, jejíž zařízení TouchPad letos v létě u zákazníků propadlo.

Výkonný ředitel Amazonu Jeff Bezos s novým tabletem Kindle Fire

Výkonný ředitel Amazonu Jeff Bezos s novým tabletem Kindle Fire

FOTO: SHANNON STAPLETON, Reuters

Amazon by ale podle analytiků mohl mít šanci, zejména díky popularitě Kindlu a tomu, že firma má stejně jako Apple službu pro prodej digitální hudby a filmů. Analytik Colin Sebastian ze společnosti Robert Baird & Co tak již minulý měsíc podle agentury Reuters uvedl, že tablet od Amazonu by mohl změnit vývoj hry a že by firma mohla během prvního roku prodat tři milióny těchto zařízení. V důležité předvánoční sezóně by tak Amazon připravil Apple o část tržeb.

Amazon na středeční tiskové konferenci nezmínil dostupnost svého nového tabletu v Evropě, kam nyní dodává čtečku Kindle oblíbenou i v Česku. Firma také oznámila, že od 21. listopadu bude prodávat dotekovou verzi této čtečky, která pro zobrazování textu používá černobílou technologii e-ink. Cena novinky bude 99 dolarů za verzi, která zobrazuje reklamy, a 139 dolarů za verzi bez reklam. Verze s 3G připojením k mobilním sítím pak bude stát 149, respektive 189 dolarů.

Amazon zároveň zlevnil tradiční Kindle na 79 dolarů ve verzi s reklamami a na 109 dolarů ve verzi bez nich. Dosud stála 114 dolarů, respektive 139 dolarů. Verze s reklamami se prodává jenom ve Spojených státech.

Nové Kindly budou v USA konkurovat především čtečce Nook od knihkupectví Barnes & Noble, které prodává její černobílou verzi za 139 dolarů a barevnou za 249 dolarů.