Po letech příprav a sporů se předpokládá, že ICANN v pondělí v Singapuru návrh schválí. Zkušební období pravděpodobně začne v lednu, a to na 90 dnů a poté se uzavře, možná i na několik dalších let.

Registrace bude stát 185 000 dolarů (3,1 miliónu Kč) a organizace i jednotlivci budou muset dokázat legitimní nárok na jméno, které chtějí koupit. ICANN za tímto účelem najala stovky externích konzultantů, kteří budou žádosti posuzovat.

"Komerční aktéři jsou nejaktivnější, nejagresivnější a nejvýřečnější členové naší společnosti," uvedl generální ředitel ICANN Rod Beckstrom. Zmínil také, že se vlastníci ochranných obchodních známek horlivě starali o to, jak bude nový režim fungovat. Vedle velkých obchodních jmen se předpokládá, že si zažádají o registraci i další organizace, velká města či komunity.

Stovky internetových domén  

Také se předpokládá, že vlastníci koncových domén budou udržovat jejich provozní centra, aby se vyhnuli takzvanému cyber-squattingu, tedy nelegálnímu obsazení elektronického prostoru. Organizaci ICANN se tak změní způsob práce; sdružení bude muset schvalovat převod určitých pravomocí na nové vlastníky koncových domén.

Obecných koncovek v internetových názvech, tedy domén nejvyššího řádu jako .org či .com, je nyní 22. Dalších zhruba 250 koncových domén patří jednotlivým státům či územím. V novém systému se očekává několik stovek dalších domén nejvyšší úrovně.

Chystaná změna se považuje za obrovskou příležitost pro podniky zvučných značek, aby získaly nad svou internetovou prezentací větší kontrolu a mohly na své stránky posílat návštěvníky přímo. Opatření ale může být také hrozbou pro ty, kterým se nepodaří využít této příležitosti včas.

Nové způsoby vyhledávání na webu

Změní se ale i způsob, jakým vyhledávače nalézají výsledné odkazy. A organizace budou jinak optimalizovat využití vyhledávačů, aby byly odkazy na jejich stránky ve výsledcích vyhledávání zřetelnější.

"Jako velká značka to můžete ignorovat na vlastní nebezpečí," uvádí Theo Hnarakis, šéf australské firmy Melbourne IT DBS, která dává domény registrovat a firmám a světovým organizacím radí, jak podnikat na síti.

"Radíme lidem, aby si vlastní značku koupili, aktivovali ji a návštěvníky přesměrovávali na své současné stránky," dodal. Melbourne IT DBS má přes 3500 klientů a mezi nimi značky jako Volvo, GlaxoSmithKline či Lego, napsala agentura Reuters.