"Stránce NYTimes.com to umožní vytvořit druhý zdroj příjmů a zároveň uchovat silný příjem z reklamy. Získá také potřebnou pružnost při stanovování vhodného poměru mezi bezplatným a placeným obsahem, aniž by se uzavřela před internetovými vyhledávači," uvedlo vedení firmy, která prý podobný krok zvažuje už déle než rok.

Podle webových stránek deníku zatím manažeři jeho vydavatele neuvedli, kolik budou za neomezený přístup na stránku vybírat, ani kolik článků si budou čtenáři moci přečíst zdarma. Podle nich se tento počet možná bude měnit v závislosti na stavu ekonomiky a poptávce.

Stránky newyorského listu jsou nejpopulárnějším webem novin ve Spojených státech. Měsíčně je podle výzkumné firmy Nielsen Online navštíví kolem 17 miliónů Američanů. Podle deníku tak má při zpoplatnění lepší pozici než jiné listy, zároveň ale také může při negativní reakci čtenářů více ztratit.

Éra obsahu na internetu zadarmo prý končí

S nápadem placeného zpravodajství přišel již minulý rok mediální magnát Rupert Murdoch, kterému patří společnost News Corp. „Internet nastartoval novou mediální revoluci a otevřel dveře mnoha levným metodám, jak se mohou informace dostat k lidem. Ale zprávy nelze vyrábět zadarmo, a proto chceme zpoplatnit naše webové stránky,“ vysvětloval své záměry Murdoch.

Mediální magnát Rupert Murdoch

Mediální magnát Rupert Murdoch

FOTO: Reuters

Podle něj prý už on-line reklama nestačí na to, aby pokryla všechny náklady na provoz zpravodajských serverů a zbytečně se nesnižovala jejich kvalita. „Věřím, že díky zpoplatnění budeme ještě úspěšnější než nyní, a proto konkurence nebude dlouho váhat a bude nás následovat,“ uvedl. 

V současnosti za přístup na své stránky vybírají poplatky dva deníky. Jedním je The Wall Street Journal, na němž si některé články mohou číst jenom předplatitelé online verze deníku. Druhým je pak jeho konkurent Financial Times, který používá podobný model, s jakým počítá vydavatel The New York Times - neplatící čtenáři si mohou přečíst maximálně deset článků měsíčně.