"Oblíbenost internetového nakupování každoročně roste, stejné to je i s vánočními nákupy přes internet. Ačkoliv jen dvě procenta uživatelů přiznávají, že celou vánoční nadílku pořídí přes e-shopy, více než 90 procent uživatelů se na internetu nechává inspirovat tipy na dárky, případně část vánočních dárků i nakoupí," uvedl manažer internetových stránek Heureka.cz Tomáš Hodboď.

Přibližně 18 procent dotázaných hledá vánoční dárky v nabídce internetových obchodů, které znají nebo u kterých už nakoupili. Necelých 14 procent se obrací na internetové stránky nákupních rádců nebo srovnávačů cen. "Někteří nakupující po špatných zkušenostech například s dodáním zboží zjišťují, že cena není jediný faktor, který by měli zvažovat. Obracejí se tedy na nezávislé nákupní rádce, které obsahují také recenze zboží a e-shopů od zkušených uživatelů," podotkl Hodboď.

Češi letos podle internetových obchodníků k Vánocům nejčastěji nakupují elektroniku a drobné domácí spotřebiče. "Obrovským hitem v loňském roce byly domácí pekárny, letos jsou to LCD televizory a fotorámečky," podotkl Petr Šebek ze serveru Obchodní-dům.cz.

Lidé po internetu často nakupují parfémy

"Prodej parfémů vzroste o Vánocích oproti běžnému roku až o 700 procent," uvedla Hana Huntlová ze serveru Vivantis.cz. Češi si prostřednictvím internetu pořizují rovněž MP3 přehrávače, domácí kina, digitální fotoaparáty a navigace. Podle serveru Kasa.cz mezi dárky převažuje drobnější zboží v cenových relacích od 1000 do 2000 korun.

Jako hlavní důvod k nákupu na internetu Češi uvádějí především příznivou cenu zboží (84 procent účastníků průzkumu) a široký sortiment (66 procent). Motivací k nákupu na internetu jsou také slevy a speciální nabídky (71 procent). "Cena je pro Čechy nakupující na internetu opravdu velice podstatná. Pokud se rozhodnou, že si koupí nějaké dražší zboží, vydrží i několik týdnů sledovat na internetu jeho cenu a čekat na nejpříhodnější okamžik koupě," upozornil Hodboď.

Češi se podle něj internetu přestávají bát. Nákup na webu již vyzkoušelo více než 90 procent uživatelů internetu, přičemž téměř 50 procent z nich nakupuje alespoň jednou měsíčně.