Staří lidé, ať už chodci nebo řidiči, jsou v Japonsku stále častěji oběťmi dopravních nehod. Hodně Japonců odmítá po dovršení 65 let usedat za volant, protože se bojí, že by mohli znamenat veřejné nebezpečí. Přestávají také kupovat auta.

V roce 2006 lidé starší 65 let tvořili 21 procent japonského obyvatelstva. 13 procent z nich vlastnilo podle oficiálních údajů řidičský průkaz, ale představovali zároveň více než 40 procent osob zabitých na silnicích.

Detektor červené ve vývoji

Závod na výrobu automobilového příslušenství Denso například vyvíjí detektor, který by včas upozornil řidiče na červená světla.

"Většinu dopravních nehod zaviní lidské selhání, což vysvětluje, proč se inženýři zabývají stále více prostředky, které by dohlížely na lidi a pomáhaly jim zvyšovat bezpečnost," řekl vývojový technik společnosti Denso Takaši Kumura.

Hlavními příčinami tragédií na silnicích jsou podle výroční zprávy japonského ministerstva dopravy ztráta ostrosti vidění, zpomalené reflexy a mylné úsudky řidiče.

Subaru vyvíjí bezpečnostní systémy

Automobilka Fuji Heavy Industries (značka Subaru), která je průkopníkem ve vývoji systémů pomáhajících při řízení, chce instalovat do svých příštích modelů různá zařízení, jež by napravovala chyby řidiče, zabrzdila vůz v případě hrozící kolize nebo by po vyhodnocení dráhy podle bílých pruhů nasměrovala automaticky auto na správnou cestu. To vše díky stereoskopické kameře.

Firma Omron, specialista na senzorové snímače, zase vyvinula systém, který je schopen analyzovat vizuální pozornost řidiče. Kamera napojená na softwarové zařízení trvale hlídá oči řidiče, a může tak zjistit různé problémy, jako je například ospalost nebo opilost.

Inženýři firem Hitachi a Sanyo vyvinuli prostředky, které jsou schopné zviditelnit vnější prvky, které nemůže vidět ani nejlepší řidič, jako je například auto, které kryje na křižovatce svah, nebo kolo, které se ve zpětném zrcátku kamionu ocitne v mrtvém úhlu.

Automatické brzdy nechybí

Hitachi vyvinula mimo jiné automatický systém brzdění, který se zapne při nájezdu do zatáčky, a také systém, který dokáže kontrolovat výjezd auta z jízdního pruhu, přičemž bere v úvahu možnost vědomé změny směru jízdy.

Firmy Pioneer, Kenwood nebo Clarion, jež se specializují na autorádia, televize, DVD a satelitní navigační systémy, se snaží vyvinout takové multimediální přístroje, které nebudou představovat rizikový faktor odpoutávající pozornost řidiče.

"Vyvíjíme takové ovládání, které by se dalo obsluhovat intuitivně bez dívání se na přístroj," vysvětlil designér firmy Kenwood Takaši Išii.

Clarion se zase inspirovala herní konzolí Wii při výrobě autorádia a GPS, které lze ovládat pohybem jedné ruky a není třeba spouštět oči z vozovky.

K těmto technickým vymoženostem však nelze chovat přehnanou důvěru, varovali analytici.