Hlavní obsah

Hardware 24/2003: 3D brýle - domácí virtuální realita

Novinky, František Janouch (inHardware@seznam.cz)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V dnešním článku vám představíme poměrně levné 3D brýle od firmy eDimensional, které z obyčejného 2D obrazu vytvoří nefalšované plastické a podmanivé 3D jako v kině Oskar IMAX!

Článek

eDimensional

V poslední době se na různých specializovaných serverech objevily recenze a informace o brýlích, které jednoduchým efektem dokáží simulovat 3D prostor. Tato technologie je už poměrně stará, ale teprve nyní se o ní u nás píše masivněji (viz. recenze na Tiscali Games, GameZone nebo CDR.cz). Samozřejmě jsem neváhal a kontaktoval firmu High in the Sky, která u nás brýle od firmy eDimensional distribuuje, a již dnes vám tedy mohu přinést moje vlastní zkušenosti.

Balení

V poměrně velké krabici (rozměry jsou téměř shodné s boxy od počítačových her) naleznete samotné brýle "s drátem" od firmy eDimensional (k dispozici jsou totiž také brýle bezdrátové), náhradní koncovky brýlí pro větší hlavy, krabička na sladění signálu (umísťuje se mezi grafickou kartu a monitor), napájecí redukce pro starší grafické karty, manuál ("cár papíru", který není ani v Češině) a CD s ovladači.

Po rozbalení je instalace velmi jednoduchá - stačí rozváděcí krabičku zapojit do grafické karty a kabel z monitoru pak do krabičky zasunout z druhé strany. Stačí ještě přidat kabel přímo z brýlí (což je dvoumetrový kabel typu "jack 3.5", který se dá lehce prodloužit podobně jako sluchátka) a případnou napájecí redukci pro starší grafické karty. Nyní již stačí nainstalovat potřebný software...

Karty nVidia ano, ATI jen nouzově

Majitelé grafických karet nVidia budou ve značné výhodě. Pokud tedy vlastníte grafickou kartu TNT2, GeForce a lepší, nebudete mít s instalací ani provozem žádné problémy - nVidia totiž různé druhy 3D brýlí přímo sama podporuje pomocí tzv. "Stereo Driveru", který již je navíc v nových Detonatorech obsažen.

Kromě "PageFlip" režimu (na kterém pracují právě býle od eDimensional) si můžete doma vyzkoušet tzv. "Anaglyph", což jsou staré známé dvoubarevné brýle (např. z časopisu ABC) - jedno skličko většinou červené, druhé zelené. Efekt sice není až tak markantní, obraz je v podstatě černobílý a celkově to "není ono", ale za zkoušku to rozhodně stojí. Pokud to shrnu - na grafické kartě nVidia stačí pouze nainstalovat tento speciální ovladač od nVidie a máte vystaráno.

Pokud ovšem vlastníte grafickou kartu ATI nebo jinou, zde již nastanou menší problémy. Firma eDimensional sice hrdě hlásá, že vyvinula "univerzální" ovladač, ovšem zatím je k dispozici majitelům brýlí pouze beta verze, která podporuje pouze OpenGL, a to ještě v mizerné kvalitě (viz. níže). Pokud máte tedy jinou kartu než nVidia, koupi raději dvakrát (nebo třikrát :-) zvažte.

A jak to funguje?

Nyní se tedy vrátíme k bezproblémovému chodu 3D na kartách nVidia. Předně je nutné říci, že musíte mít alespoň 100Hz monitor (s LCD displejem nebo projektorem si tedy ani neškrtnete). Celé to kouzlo totiž spočívá v tom, že se střídá obraz pro levé a pravé oko, pomocí synchronizace je pak zatemňováno levé a pravé sklíčko brýlí, takže každé oko vidí obraz určený právě pro něj, a vy tak v podstatě v dvojnásobně nižší frekvenci vidíte obraz trojrozměrně.

Monitor s frekvencí 100 Hz je tedy naprosté minimum - pak tedy v 3D režimu vidíte obraz v 50 Hz a to už je opravdu krajní řešení. Pokud nějaké vaše rozlišení podporuje 120, 144 nebo dokonce 160 Hz, máte vyhráno. Při nižších frekvencích vás totiž mohou velmi brzo začít bolet oči. Já např. pracuji s monitorem AOC 19" 9Glr, který umožňuje v 800x600 hrát hry ve 144 Hz, takže každé oko ve 3D dostává přijatelných 72 Hz.

3D prostor

Zpět tedy k samotnému principu fungování. Trojrozměrné brýle s ovladači Stereo tedy vytvářejí v téměř každé trojrozměrné počítačové hře (Direct3D i OpenGL) prostorový dojem - pomocí klávesových zkratek si pak můžete upravovat sbíhavost předních objektů nebo hloubku 3D prostoru. S trochou cviku už za pár hodin budete hrát hry se stoprocentní hloubkou, a to je pak opravdu paráda.

Pokud se pak projdete např. v Mafii pod mostem, uvidíte jej naprosto plasticky "nad vámi", proběhnete-li se pak krajinou Morrowindu, bude virtuální dojem naprosto maximální.

Ono se to příliš nedá popsat slovy, a proto jsem pro vás připravil opravdu malou ukázku pod tímto odstavcem. Obrázek ze hry Soul Reaver není tedy v "PageFlip", ale v "Crossed-View" režimu. Stačí tedy (podobně jako u stereogramů) "zašilhat" očima, chcete-li "zahledět" se za monitor tak, aby se vám spojilo logo "inHardware" do jednoho hlavního (periferně pak uvidíte dva další obrazy) - v tom okamžiku se podívejte na hlavní obrázek a uvidíte jemně plastický obraz, který se samozřejmě nedá srovnat s 3D prostorem brýlí eDimensional (s nimi se opravdu cítíte tak, jakobyste byli "uvnitř děje").

Kompatibilita

Hra (s ovladači nVidia) funguje v téměř všech hrách. Některé hry (GTA Vice City, Command and Conquer: Generals) mají problémy - prvky jako např. světla jsou totiž vykresleny "vepředu", a proto vůbec nezapadají do onoho 3D prostoru a působí tak rušivým dojmem.

Zdrcujícím příkladem je pak Need for Speed: Hot Pursuit 2, kde krajina a okolí je vykresleno naprosto perfektně plasticky a trojrozměrně, naproti tomu zcela nepochopitelně se všechny vozy zobrazují "před obrazem" jako "placky", a proto je hraní ve 3D téměř nemožné (oči totiž logicky nemohou současně zaostřit na to, co vidíte vepředu i vzadu). Takový Vietcong má zase problémy s plochami, které obsahují jakoby "díry" (což je vina programátorů), takže pokud jdete např. v jeskyni, její stěny prosvítají.

Jestliže ale vezmete hry jako Mafia, Operace Flashpoint, Return to Castle Wolfenstein, The Elder Scrolls III: Morrowind, Unreal Tournament 2003, Flight Simulator: Century of Flight a drtivou většinu dalších, zde jistě shledáte 3D efekt jako úchvatný. Opravdu vás vtáhne do hry. Pokud jste navštívili pražské kino Oskar IMAX, jistě víte, o čem je zde řeč. Nutno pak připomenout, že v 3D režimu se obraz zpomalí jen nepatrně (maximálně o desetinu) a vše je tak ještě naprosto plynulé.

A co ATI?

Zde je situace úplně jiná. S provizorním ovladačem si zahrajete hry jenom v OpenGL (plná verze i s Direct3D by měla být k dispozici co nevidět), ale pozor - PageFlip režim není podporován. K dispozici je pouze DoubleSync, což je jakási podivná "simulace". Zaprvé - musíte si snížit frekvenci obrazu na polovinu (pokud tedy monitor podporuje maximálně 120 Hz, pak je nutné nastavit 60 Hz).

Po zapnutí 3D se pak obraz jakoby "roztáhne" a naprosto nestandardně překryje přes sebe (při dvojnásobné frekvenci). Některé monitory pak mohou mít s tímto režimem velké problémy - moje AOC tak zvládlo pouze 800x600x120 Hz (ostatní rozlišení a režimy podivně poblikávaly a nefungovaly). Nejhorší však je, že roztažením dojde ke zhoršení obrazu na poloviční rozlišení (tedy na 800x300), aktivní řádky jsou pak prokládané černými a nevypadá to příliš dobře (tzv. "interlaced" obraz).

Pokud tedy eDimensional nebude u jiných karet než nVidia podporovat skvělý režim "PageFlip", kde obraz vypadá dobře a navíc funguje na všech monitorech, a samozřejmě také Direct3D, pak nemá zatím smysl brýle kupovat ke grafikám ATI nebo jiným.

Další programy

Brýle samozřejmě nejsou jen na hraní. Pomocí programu 3D Combine tak můžete vytvářet trojrozměrné fotky - a to jak ze dvou fotografií vyfocených "vedle sebe" nebo z jedné pomocí hloubkové mapy. Práce je velice jednoduchá a prakticky u každého obrázku vytvoříte prostorový dojem. Dále je k dispozici program 3D Plus 2.0, který z každého DVD filmu vytvoří 3D prostor. Bohužel taktéž nepracuje v PageFlip režimu, ale opět v nespolehlivém DoubleSync, takže např. u mě vůbec nešel rozběhnout. Ale z názorů uživatelů je prý efekt poměrně dobrý, i když samozřejmě ne tak kvalitní jako ve hrách nebo ve speciálních 3D filmech.

Závěr

Jak tyto zkušenosti zakončit? Pokud máte kartu nVidia, pak jedině pozitivně. Zde brýle vytvářejí opravdový prostorový dojem se spolehlivými ovladači. Prakticky každý fanoušek her si pro brýle najde uplatnění, ti ostatní pak mohou vyzkoušet 3D obrázky nebo filmy pomocí 3D Combine / 3D Plus.

Kdo má ovšem kartu ATI nebo jinou, zde už bude potíž s podivným DoubleSync režimem, který snižuje rozlišení a navíc nefunguje tak spolehlivě jako PageFlip u karet nVidia. Ale v budoucnu nás možná eDimensional překvapí a připraví plný ovladač s podporou Direct3D a zobrazovacího režimu PageFlip. Máte-li ale nVidii, není co řešit. Za těch 2200 Kč to rozhodně stojí za to.

Brýle eDimensional Wired E-D Glasses (2190 Kč s DPH) zapůjčila firma High in the Sky.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám