Hlavní obsah

Politici vytáhli do boje s nežádoucí reklamou v emailech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

LONDÝN

Političtí představitelé a zástupci internetových firem v úterý zesílili boj proti nežádoucí reklamě, která zaplavuje poštovní účty uživatelů internetu. Spam, neboli nevyžádaná pošta, je totiž na vzestupu a mohla by začít ohrožovat fungování počítačových sítí v celém světě. Zákonodárci v Evropě, Spojených státech i v Austrálii začali navrhovat společný postup, jak se s problémem účinně vypořádat.

Článek

Jejich cílem je navrhnout takovou zákonnou úpravu, která zasílání spamu bude kriminalizovat, jsou si ale dobře vědomi toho, že bez spolupráce se jim šíření nevyžádané pošty zastavit nepodaří. "Spam není jen britským nebo evropským problémem," prohlásil britský ministr pro záležitosti elektronického obchodu Stephen Timms na londýnské konferenci věnované spamu. "Většina spamu pochází ze Spojených států a snad je možné, abychom v diskusi našli řešení pro Evropskou unii a USA," řekl.

Na konferenci v Londýně přijeli politici, představitelé mnoha internetových firem i zástupci spotřebitelů, kteří chtějí sladit mezinárodní právo tak, aby rozesílání nežádoucích emailů nejvíce omezili. Na celkovém objemu rozesílaných emailů se totiž spam již podílí zhruba z poloviny, podotýká agentura Reuters.

Pro podniky i jednotlivce bude ochrana proti spamu zřejmě čím dál nákladnější, názory na jeho vymýcení ale nejsou jednotné. Je zatím shoda v tom, že nové zákony by měly šiřitele spamu odradit, avšak nelze dopustit, aby zmizely i běžné marketingové kampaně, s nimiž někteří uživatelé souhlasí a přejí si je.

Před odesláním emailu - souhlas příjemce?

Řešení by mohlo spočívat v možnosti "opt-in", což znamená, že než odesílatel email odešle, musí mít nejprve souhlas příjemce. To už například vyžaduje i direktiva Evropské unie o ochraně dat. Spojené státy ale používají přístup "opt-out", tedy takový, který je k šiřitelům spamu měkčí. Spam totiž může dorazit k adresátovi a ten se až potom rozhoduje, zda a jak si nastaví filtry. "Americký zákon bude klíčový," tvrdí například zakladatel britské neziskové organizace Spamhaus Project Steve Linford.

Amerika hlavním městem spamu

Jeho organizace vyhledává největší šiřitele nevyžádané reklamy. To, zda by mohl být společný zákon účinný, totiž podle Linforda záleží hlavně na postoji USA. Šiřitelům spamu totiž přístup "opt- out" vyhovuje, protože legalizuje existující stav. Podle Linforda je Amerika hlavním městem spamu, protože až 90 procent nevyžádaných mailů, které obtěžují uživatele internetu, pochází asi od 140 šiřitelů, z nichž většina je z USA. "Nové zákony spam stejně nezastaví," netají skepsi Enrique Satem z firmy Brightmail, která vyvíjí programové vybavení na blokování příjmu spamu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám