„Pokud jste uzavřeli nevýhodnou smlouvu o dodávkách energií na dobu určitou a rádi byste se z ní vyvázali, vyplatí se vám sledovat změny obchodních podmínek. Při odstoupení od smlouvy pro změnu obchodních podmínek vůči vám totiž dodavatel nemůže uplatňovat žádné sankce,” upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Dodavatelé mnohdy jednostranně mění obchodní podmínky vážící se ke smlouvě o dodávce elektřiny či plynu. Takovou změnou může být například zvýšení neregulované části ceny energií. Občanský zákoník i energetický zákon zaručují spotřebiteli právo od smlouvy odstoupit, pokud s takovou jednostrannou změnou nesouhlasí.

Záleží na způsobu oznámení změny

V případě, že vám dodavatel oznámí změny náležitým způsobem, tedy individuálně a nejpozději 30 dní před účinností změn, přičemž vás současně poučí o vašem právu na odstoupení od smlouvy, můžete odstoupit od smlouvy nejpozději desátý den přede dnem účinnosti změny.

Jestliže však dodavatel změnu neohlásí náležitým způsobem, pak činí lhůta pro odstoupení celé tři měsíce od účinnosti změn.

„Energetický regulační úřad již v roce 2011 řekl, že změna musí být zákazníkovi oznámena individuálně a musí být prokazatelné, že mu oznámení došlo,” upozornil Zelený.

Nestačí tedy například informaci o změně zveřejnit na webových stránkách či vyvěsit v provozovně dodavatele. Dodavatel musí oznámení zákazníkovi doručit, typicky prostřednictvím pošty, e-mailu nebo SMS. Jinak se nebude k oznámení přihlížet a zákazník bude mít právo odstoupit od smlouvy pro změnu obchodních podmínek ve lhůtě tří měsíců od účinnosti změny.

„Platnost a znění obchodních podmínek je vhodné kontrolovat každé tři měsíce, abyste eventuálně stihli od smlouvy v případě změn odstoupit,” doporučil Zelený.