Hlavní obsah

Správcovská firma šokovala nájemníky fakturami za vodu

Právo, Jakub Svoboda

Faktura za teplou vodu může někdy člověka pořádně vyděsit. V případě obyvatel domu v Běhounkově ulici v Praze 13 k tomu došlo loni v rychlém sledu dokonce třikrát.

Foto: Profimedia.cz

Faktury za teplou vodu nájemníky pořádně vyděsily. Ilustrační foto

Článek

Tolikrát totiž správcovská firma VAS, v. o. s., která se o tento dům ve vlastnictví Magistrátu hlavního města Prahy stará, vyúčtovala lidem dodávky teplé vody za rok 2013. Nájemníky ale šokovala i hromadnou výměnou vodoměrů a následnou neochotou jim vše srozumitelně vysvětlit.

„Na konci dubna 2014 jsme od správcovské firmy VAS obdrželi vyúčtování služeb za rok 2013. Při pohledu na výši nedoplatku, který po nás firma požadovala zaplatit do konce července, se o mě pokoušely mrákoty,“ svěřil se Právu jeden z nájemníků (redakce má jejich jména k dispozici).

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

A nebyl sám, i mnohé z ostatních jeho sousedů zaskočily vysoké nedoplatky, které, jak po bližším zkoumání zjistili, byly způsobeny enormním zvýšením nákladů na teplo potřebné pro ohřev teplé vody – oproti předchozímu roku se u této položky jednalo o zdražení ve výši 83 procent.

„Zatímco v roce 2012 jsme za dodávku teplé vody zaplatili necelých 19 tisíc korun, za rok 2013 po nás při trochu nižší spotřebě firma požadovala 30 tisíc,“ dodal nájemník.

Najednou se prý rozbila stovka vodoměrů

Správcovská firma na základě reklamací nájemníky ujistila, že vyúčtování bylo provedeno v souladu se zákonem, nicméně připustila, že podle kontrolních odečtů mohou být na vině namontované vodoměry v jednotlivých bytech, které nemusí správně měřit. Nájemníkům proto zaslala nové vyúčtování.

„Druhé vyúčtování bylo ale ještě horší než to první,“ posteskli si nájemníci.

„Nedoplatek se v mnoha domácnostech dokonce zvýšil o několik tisíc, a navíc jsme se při osobní schůzce se zástupkyní firmy VAS dozvěděli, že ve správní firmě prý měli podezření, že s náklady za teplou vodu nebylo něco v pořádku už při vyúčtování v předchozím roce, ale protože se nikdo z nájemníků neozval, nechali to být,“ řekla Právu další z nájemnic domu.

Původní nedoplatek tři tisíce se nakonec vyšplhal na 11 tisíc
samoživitelka, matka tří dětí

Během několika dní na základě dalších reklamací firma druhé vyúčtování odvolala a označila je za zálohové. V domácnostech pak na začátku loňských prázdnin nechala vodoměry na teplou vodu vyměnit za nové. V polovině října pak nájemníci obdrželi třetí – podle firmy VAS opravdu konečné – vyúčtování služeb za rok 2013.

„Slibovali nám, že vysoké nedoplatky ve vyúčtování již nebudou, ale nebyla to pravda. Z původních minus tří tisíc jsem se nakonec dostala na nedoplatek 11 tisíc a sousedi na tom nebyli o moc lépe,“ posteskla si jedna z nájemnic, samoživitelka a matka tří dětí.

Firma VAS se odvolala na energetického auditora Vilibalda Zunta, který opět argumentoval zákonným postupem a konstatoval, že ze 116 ověřovaných vodoměrů bylo podle zkušebny funkčních pouze sedm. Vyúčtování bylo proto podle něj provedeno způsobem, jako by vodoměry nebyly v domácnostech vůbec instalovány. Tedy podle průměrného počtu osob užívajících byt v zúčtovacím období.

„Vůbec jsme se přitom nedozvěděli, co bylo u vodoměrů konkrétně špatně. Každá domácnost dostala pouze vyrozumění o tom, zda je jejich vodoměr funkční, nebo nefunkční,“ uvedla další nájemnice.

Nájemníky informovala až po vyptávání novinářů

Jasné zdůvodnění zmatečného vyúčtování teplé vody, korunovaného hromadným odinstalováním vodoměrů, lidé nedostali ani v dalších měsících.

Auditor Zunt, který s firmou VAS dlouhodobě spolupracuje, sice zdůvodňoval poruchu 94 procent vodoměrů v domě tvrdou vodou. Podle údajů Pražských vodovodů a kanalizací má však lokalita, kde dům stojí, vodu měkkou.

„Tato situace je naprosto ojedinělá. Důvodem nefunkčnosti poměrových měřidel byla havárie na dodávce teplé vody spočívající v uvolnění letitých nánosů kalů do systému rozvodů, ke které došlo při proplachu ležatých rozvodů teplé vody,“ tvrdila pak minulý týden ve čtvrtek Právu Marta Dáňová z VAS s tím, že nájemníci budou již brzy o tom vyrozuměni.

A skutečně se tak stalo, i když zcela netradiční formou. Ještě téhož dne totiž firma e-mailové odpovědi pro Právo včetně otázek od novináře hodila lidem na papíře do schránek. Tím ovšem podle právníků porušila listovní tajemství.

Správní firma VAS začala podle mluvčí pražského magistrátu Petry Hrubé spravovat pro město domy – bez výběrového řízení – už před jednadvaceti lety a nyní od něj inkasuje za správu 45 domů zhruba 4,5 miliónu korun ročně. Majitelku firmy, která se dlouhodobě zdržuje v zahraničí, se nepodařilo Právu zkontaktovat.

Místo srozumitelného vysvětlení a rychlé nápravy byli lidé jen odkazováni na záplavu paragrafů a technických zpráv
Patrik Nacher, pražský zastupitel za ANO

Postup správní firmy vůči nájemníkům už ale začíná vedení pražského magistrátu vadit. „Místo jasného a srozumitelného vysvětlení a rychlé nápravy byli lidé dosud jen odkazováni na záplavu paragrafů a technických zpráv. To se musí změnit,“ uvedl pro Právo pražský zastupitel za hnutí ANO Patrik Nacher.

Firma odmítá, že lidi zastrašovala

Nájemníci si Právu stěžovali, že komunikace se správní firmou VAS, v. o. s., vázne už delší dobu. „Není to poprvé, kdy jsme se na naši správní firmu obrátili a de facto nás odbyla nicneříkajícím vysvětlením. Nebo naše žádosti o vysvětlení a reklamace postupují energetickému auditorovi, který nás odbývá úplně stejně,“ uvedl jeden z nájemníků.

„Lidé ze správcovské firmy nám dokonce hrozili, ať si raději magistrátu nestěžujeme, ať máme na paměti, že jsme tu jen v nájmu,“ dodal.

Zástupkyně VAS to ale popřela. „Toto tvrzení se nezakládá na pravdě a jednoznačně s ním nesouhlasíme. S nájemníky je navíc od začátku komunikováno a byli informováni o všech postupech a opatřeních spojených s problematikou vyúčtování služeb teplé vody za rok 2013,“ odmítla jakákoliv pochybení správcovské firmy Dáňová.

Platí spotřebu jiné domácnosti

Jak se ale ukazuje, problémy s vyúčtováním se nájemníkům v Běhounkově ulici zřejmě nevyhnou ani letos. V polovině února navštívil několik desítek bytů technik, aby provedl odečty jak vodoměrů, tak měřidel spotřebovaného tepla na radiátorech. Jednalo se o byty, ve kterých nebylo možné odečty z různých důvodů provést dálkově.

Při té příležitosti technik podle nájemníků zjistil, že v některých bytech neodpovídají identifikační čísla vodoměrů či měřidel údajům, které měl k dispozici. Nájemníkům těchto bytů jsou pak účtovány náklady jiných domácností.

Reklama

Výběr článků

Načítám