Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Reklamovat vadné zboží lze i s fotkou účtenky, naprostá většina lidí to neví

Loni reklamoval nějaké zboží či službu každý druhý Čech. Přitom reklamací mohlo být mnohem více, kdyby lidem účtenka od zboží nevybledla, nebo ji neztratili. Přitom by stačilo si účtenku vyfotit a při reklamaci fotku ukázat. Tři pětiny Čechů však podle průzkumu STEM/MARK pro Air Bank o této možnosti nic nevědí.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Reklamovat vadné zboží lze i s fotkou účtenky, naprostá většina lidí to neví

„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ upozornil Jan Pivoda z Air Bank.

Češi nejvíce věří originálním dokladům

Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 procent), nebo elektronické (89 procent) formě. Dvě třetiny lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky.

Ovšem tomu, že při reklamaci lze použít i elektronickou kopii papírové účtenky, však podle průzkumu věří jen čtyři z deseti lidí.

Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.

Zkušenosti respondentů s reklamacemi naznačují, že i v samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. Každý šestý respondent, který v minulém roce reklamoval nějaké zboží nebo službu, použil jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky a v 95 procentech případů s ní uspěl.

Šest lidí ze sta zkusilo papírový výpis z účtu a čtyří ze sta elektronickou kopii účtenky, přičemž obchodníci jim reklamaci vždy umožnili.

Po ztrátě účtenky už lidé nereklamují

Sedmi z deseti lidí se už někdy stalo, že když chtěli něco reklamovat, nemohli účtenku najít. Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. Téměř tři pětiny lidí pak v případě ztracené nebo vyblednuté účtenky zboží vůbec nereklamovalo.

„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit,” dodal Pivoda.

Anketa
Pořizujete si kopie účtenek?
Ano
22 %
Ne
78 %
Celkem hlasovalo 823 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků