Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Češi se učí používat nové platební metody, hotovost ale rozhodně nezavrhují

Mobilní telefony, tablety i další chytrá zařízení zákazníkům umožňují platit novými, zcela moderními způsoby. Jak zjistil průzkum agentury STEM/MARK pro Home Credit Češi se ale cítí nejjistěji, když mohou platit v hotovosti, ať už se jedná o klasické prodejny, či nákupy přes internet.

Ilustrační foto Foto: Ondřej Kořínek, Novinky
Češi se učí používat nové platební metody, hotovost ale rozhodně nezavrhují

Nové metody, jako je například možnost odložit platbu, si své příznivce sice získávají, děje se tak ale pozvolna. Za poslední rok si je vyzkoušel zhruba každý čtrnáctý oslovený. Odvážnější jsou hlavně lidé ve středním věku, platbu si zkusil odložit jeden člověk z deseti. Tito lidé mají i více zkušeností s nákupem na splátky sjednaným na místě prodeje.

„Díky novým možnostem platby můžete například za zboží objednané na internetu zaplatit teprve po jeho vyzkoušení. Zboží vám přijde domů, vy si ho v klidu vyzkoušíte a až pak se rozhodnete, zda ho vrátíte, nebo zaplatíte. Zajímavá je i možnost odložení první splátky,“ uvedl Roman Müller ze společnosti Home Credit.

Hotovost i kreditky

Před třemi lety se sedm z deseti Čechů vyjádřilo, že si dokáže představit život bez hotovosti. [celá zpráva] Aktuální průzkum však ukázal, že realita v roce 2018 je jiná. Pokud se zákazníci blíží ke kase kamenného obchodu, sahají po peněžence a obvykle z ní vytahují právě bankovky a mince.

„Jsme v tomto konzervativní, a ačkoliv se nabízí spousta dalších způsobů platby, hotovost je stále zdaleka nejoblíbenější. Nejméně několikrát za týden takto zboží uhradí 70 procent respondentů. Spousta lidí má dojem, že nad fyzickými penězi mají větší kontrolu než u ostatních způsobů placení,“ doplnil Müller.

Dalším oblíbeným způsobem platby je bezhotovostní úhrada debetní kartou. Několikrát týdně takto platí polovina respondentů. Debetní kartu nejméně využívají mladí lidé do 29 let, třetina z nich ji ostatně nepoužívá vůbec. Na druhou stranu ale mladší generace má velmi kladný vztah k technologickým novinkám – každý pátý alespoň někdy zaplatil bezkontaktně přes aplikaci v mobilním telefonu.

Češi také dokážou využívat výhody kreditních karet – na začátku měsíce platí hlavně hotově a debetní kartou, na jeho konci pak sahají právě po kreditkách. Každý desátý tak kreditní kartou hradí například nečekané vyšší výdaje.

„Z průzkumu vyplývá, že Češi umí kreditní kartu využívat, hlídají si bezúročné období. Čtvrtina respondentů s ní zaplatí alespoň jednou za čtvrt roku,“ doplnil Müller.

Zboží z e-shopu Češi předem neplatí

Průzkum ukázal i rostoucí oblíbenost nakupování na internetu. Výběr zboží je velký a díky různým srovnávačům je možné rychle najít zajímavé ceny či slevy.

„Jenže řada lidí je ostražitá a nechce se jim za zboží platit dopředu, a to ani u seriózních prodejců. Platí tedy až ve chvíli, kdy zboží skutečně dorazí – uvažuje tak 85 procent respondentů, kteří svůj on-line nákup hradí hotově,“ uvedl Müller.

Zatímco pro mladší ročníky jsou e-shopy běžnou součástí života, u lidí starších 45 let se každý osmý nákupům přes internet úplně vyhýbá.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků