„V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jak dále dodal, tak i pro zboží zakoupené od soukromé osoby platí 24měsíční odpovědnost za vady, není ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. „A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu," doplnil.

Na použité zboží musí podnikatel upozornit

Pokud si budete použité zboží kupovat od podnikatele, musí vás na to, že se nejedná o zcela nové zboží, upozornit. Zároveň vás musí seznámit s mírou opotřebení daného zboží, jak dlouho i jakým způsobem bylo používáno. Pokud se už na zboží vyskytují nějaké vady, je opět povinen vás s nimi seznámit.

ČTĚTE TAKÉ
Nekalé praktiky internetových prodejců a jak se jim bránit

Jednoduché je to například v případě automobilu, kde může být kromě data koupě předchozím majitelem uveden i přesný počet najetých kilometrů, který má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu. Naopak při koupi kuchyňského spotřebiče bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně.

Kdy je možné vadu reklamovat?

Pod pojmem vada si můžete představit jakýkoli nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými.

Pokud je ale zboží již použité, není možné za vadu považovat nedostatky, o nichž kupující předem věděl nebo které plynou z míry opotřebení, se kterým ho musí prodávající seznámit.

„Pokud si například koupíte rok starý notebook a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat,“ vysvětlil Zelený.

Přiměřená sleva z ceny je adekvátní

Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako v případě zboží nového. Odpovídá za ni prodávající, který si k posouzení vady nebo opravě zboží může smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. Zároveň má právo zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také dobu pro uplatnění reklamace. Toto zkrácení však nikdy nemůže být větší než na polovinu zákonné doby, tedy 12 měsíců.

Zákon prodávajícímu stanoví, že musí vadu zboží odstranit buď opravou, která nijak nesníží hodnotu zboží, nebo výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupením od kupní smlouvy či formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci.

„V případě použitého zboží však není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny,“ dodal Zelený.